Sejak beberapa tahun yang lepas, banyak jenama-jenama besar yang telah membuat keputusan untuk menutup beberapa butik mereka dek kerana mengalami kerugian yang besar.

Antaranya seperti Guess, Crocs dan Gap. Namun begitu, sebuah lagi jenama fesyen remaja Forever 21 mula memfailkan notis perlindungan daripada muflis kerana peningkatan kadar sewa dan persaingan hebat.

Forever 21 dikhabarkan mahu menutup hampir kesemua cawangan mereka di Asia dan Eropah, malah dijangka akan mengecilkan operasi di seluruh dunia dan hanya akan beroperasi di Mexico, Amerika Latin dan Amerika Syarikat.

Sudah tentu ia merupakan satu berita yang mengejutkan buat pengikut jenama fesyen ini, terutamanya mereka yang membesar dengan pakaian-pakaian daripada butik mereka.

Jom kita kenali serba sedikit mengenai asal usul jenama Forever 21 ini.

Diasaskan oleh pasangan suami isteri dari Korea

Pada mulanya, jenama fesyen terkenal dari Amerika Syarikat ini dikenali dengan nama Fashion 21 dan hanya memulakan perniagaannya di sebuah kedai yang berkeluasan 900 kaki persegi saja di Los Angeles.

IKLAN

Diasaskan oleh sepasang suami isteri, Do Won (Don Chang) dan Jin Sook yang berpindah ke LA dari Korea Selatan pada tahun 1981, mereka ingin mengubah hidup di negara barat itu. Walaupun tidak mempunyai sumber kewangan yang kukuh dan tidak mempunyai kelulusan akademik yang tinggi, serta tidak pula pandai bertutur dalam bahasa Inggeris, mereka nekad untuk mengubah kehidupan dalam industri kopi yang diusahakan.

Don dan isterinya, Jin Sook

Namun begitu, perniagaan tersebut tidak membuahkan hasil.

Selama tiga tahun, Don bekerja keras untuk menyara kehidupan mereka dengan bekerja sebagai tukang pam minyak, pembancuh kopi dan pengawal keselamatan bangunan, namun semua itu tidak menghalang cita-citanya untuk berjaya di bumi Amerika.

Satu hari dia terfikir bahawa orang yang membawa kereta mewah adalah daripada industry pakaian atau fesyen. Jadi, Don dan isterinya telah membuka sebuah kedai pakaian di LA pada tahun 1984 yang dinamakan sebagai Fashion 21.

Diuruskan oleh keluarga

Fashion 21 mencatat jualan sebanyak $700,000USD untuk tahun pertama. Dengan keuntungan yang diterima, pasangan suami isteri ini telah membuka beberapa buah cawangan setiap enam bulan. Mereka juga telah menukar nama Fashion 21 kepada Forever 21.

IKLAN

Hingga kini, jenama fesyen ini diuruskan oleh keluarga Don sendiri. Dua orang anak perempuan mereka turut memegang jawatan penting dalam syarikat dan menguruskan bahagian marketing serta branding syarikat mereka.

Forever 21 mempunyai 815 butik di 57 negara seluruh dunia.

Walau bagaimanapun, jenama fesyen ini telah ditutup cawangannya di Jepun dan keseluruhan 14 butik menjelang Oktober ini.

IKLAN

Ramai juga yang turut bersedih kerana Forever 21 merupakan antara jenama fesyen favorite mereka dan kini khabarnya bakal ditutup.

Ada juga yang bertanya, adakah jenama ini bakal membuat sale besar-besaran untuk menghabiskan stok?

So guys, lepas ni dah tak Forever 21 la ya? Hiks!

Sumber: successstory.com