Berhimpit Dalam Kereta Semasa Balik Kampung, Mesti 5 Benda Ni Pernah Terjadi

7030

 

Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat telah tamat semalam and you know what that means … balik kampung!

 

Bagi kebanyakan daripada kita yang terlepas peluang untuk pulang ke kampung halaman sempena Hari Raya Aidilfitri lalu, tentunya tarikh 11 Jun onwards ini akan diambil oleh warga kota untuk balik kampung.

REMAJA berharap agar korang sentiasa berhati-hati sepanjang tempoh perjalanan. DAN mesti korang boleh relate dengan 5 situasi normal yang dihadapi setiap keluarga Malaysia semasa balik kampung ini.

 

01

Berbeg-beg baju dan segala keperluan lain untuk seisi keluarga akan dibawa. Sampaikan tak muat ruang bonnet di belakang kereta, terpaksalah ada beg yang perlu diselit di kawasan kaki, disandar di atas peha. Memang tak tidurlah korang dalam kereta nanti.

 

02

Semua orang ada taste muzik masing-masing.

IKLAN

Nama je lagu Raya, tapi ada macam-macam jenis lagu Raya tau! Abah suka penyanyi lama, mak feeling kak Ziana Zain dalam kereta. Yang adik pula request lagu Raya BBNU. Haih mana satu nak dengar pun tak tahu.

Trust us, tak habis satu lagu dimainkan, mesti ada yang gatal nak tukar ke saluran radio lain.

 

03

Masalah tak cukup space di tempat duduk penumpang mesti tak akan pernah selesai! Yang kurus selalu menjadi mangsa duduk di bahagian tengah, yang – hhm – comel mesti dapat sandarkan badan ke belakang di bahagian tepi atau kerusi penumpang hadapan. Mana aci!

Bila sampai di hentian R&R, barulah semua nak menggeliatkan badan semasa keluar kereta.

ARTIKEL BERKAITAN: Dah Macam Pesta, Rakyat Raikan Restas Negeri Dengan Bunyikan Hon

 

04

Tiba-tiba, ada bau busuk membunuh yang melingkar dalam kereta. Adoi!

Kalau nak lepaskan ‘bom’ pun janganlah lepas senyap-senyap. Lagi senyap, lagilah mengancam nyawa, tau tak. Bau busuk di dalam kereta yang berhimpit bukan saja datang daripada ‘bom (tak dapat) jangka’ tetapi juga daripada bau kepam jika sedang hujan lebat.

 

05

Dengan teknologi seperti Waze di hujung jari, semua penumpang sibuk nak jadi petugas trafik. Semua ada mazhab sendiri mengenai jalan mana yang harus mereka ikut.

Pihak polis telahpun menjangka lebih ramai rakyat Malaysia yang akan hit the road dan pulang ke kampung pada hujung minggu ini/

Jadi kalau boleh, janganlah ada ramai sangat instructor di dalam kereta tu. Pilih laluan terbaik mengikut cadangan yang diberikan pihak berkuasa dan pilih waktu perjalanan seperti yang dicadangkan.

 

InsyaAllah, sampailah korang dekat kampung dengan selamat.

Paling penting, berwaspada terhadap SOP kebersihan dan keselamatan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia terutamanya di kawasan awam seperti R&R. Akta dan peraturan masih diwartakan.

Sekiranya korang melanggar peraturan yang ditetapkan, korang masing boleh dikenakan denda oleh pihak berkuasa termasuklah saman sebanyak RM1,000 ataupun kes dibawa ke mahkamah.

Jangan sampai duit raya ‘melayang’ sebelum sampai ke kampung halaman. Hehe..

MySejahtera Perlu Didaftar, Ini Cara Yang Korang Perlu Buat Supaya Aplikasi Ini Selamat Digunakan