Bijirin merupakan makanan yang membekalkan antara 55 hingga 65% daripada keperluan tenaga. Bijirin penuh adalah sumber makanan yang baik dan kaya dengan vitamin B iaitu B1, B2 dan B3, vitamin #, zat galian seperti magnesium, zink dan selemium serta kaya dengan serat makanan.

Quaker Oat antara jenama terkenal yang menghasilkan produk bijirin untuk membantu mereka yang inginkan makanan sihat. Ramai yang menganggap oat adalah makan sihat yang tidak menarik dan sedap, namun sebenarnya ada banyak menu berdasarkan oat yang korang boleh buat.

Tambah pula dah nak masuk bulan Ramadan ini, oat antara sajian popular tatkala waktu sahur. Walau bagaimanapun, oat bukan sahaja boleh dibuat sebagai dessert, tapi juga savory.

Berikut kami senaraikan antara resipi berdasarkan oats yang korang boleh buat sepanjang Ramadan ini.

A. Oats & Veggie Omelette

Bahan-bahan:

– 2 biji telur yang dipukul rata
– 4 biji putih telur yang dipukul rata
– 1 cawan Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal
– 1 sudu besar garam
– 1 sudu besar lada hitam
– 2 sudu besar non-fat milk/low-fat milk
– 2 sudu besar minyak masak tidak tepu
– Tomato ceri yang dibelah dua
– 1 biji bawang yang dipotong
– 2 biji cendawan yang telah dipotong
– 2 biji capsicum hijau

Cara menyediakan:

1. Kacaukan telur, oat, garam, lada hitam dan susu dalam mangkuk besar

2. Panaskan 1 sudu minyak masak dan letakkan setengah daripada bancuhan telur tadi ke dalam kuali

3. Ratakan telur di atas kuali

4. Tabur bawang, capsicum, tomato ceri dan cendawan yang telah dipotong ke atas telur tersebut

5. Masak selama 1 hingga 2 minit

6. Terbalikkan telur tersebut di dalam kuali

7. Tunggu sehingga masak dan siap!

B. Bubur Tuna

Bahan-bahan:

– 8 sudu besar Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal
– 2 ¼ cawan air
– 4 sudu besar tuna yang telah digaul rata
– 4 sudu besar butir jagung yang telah direbus
– 4 sudu besar lobak merah dipotong dadu
– ½ cawan bayam yang dicelur
– 10 helai daun basil
– 1 sudu besar garam
– Bawang yang dihiris

Cara menyediakan:

1. Masak Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal dengan air panas sehingga bubur menjadi pekat dan masak

IKLAN

2. Kemudian, letakkan tuna, jagung, lobak merah, bayam, daun basil dan garam. Masak lebih kurang dalam 5 minit

3. Akhir sekali, taburkan hirisan bawang di atas bubur tersebut. siap!

C. Blueberry Banana Overnight Oats

Bahan-bahan:

– 8 sudu besar Quaker Whole Rolled Oats
– ½ cawan susu rendah lemak
– 1 sudu besar vanilla
– ½ cawan blueberry
– Pisang yang telah dihiris
– 1 sudu besar chia seeds (jika mahu)

Cara menyediakan:

1. Letakkan Quaker Oats ke dalam mangkuk dan tuangkan susu serta vanilla

2. Layerkan dengan blurberry dan hirisan pisang

3. Kemudian, letakkan madu dan chia seeds jika mahu

4. Masukkan ke dalam peti ais selama beberapa jam, atau boleh dimakan pada keesokan harinya

5. Biarkan sekurang-kurangnya 8 jam di dalam peti ais. Nak lagi sedap, 24 jam

D. Rich Mango Oats Shake

IKLAN

Bahan-bahan:

– 8 sudu besar Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal dan kisarkan
– 1 biji mangga yang dipotong dadu
– 1 ½ cawan susu rendah lemak yang disejukkan
– 1 sudu besar sugar/pemanis rendah kalori
– Ais

Cara menyediakan:

1. Letakkan Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal yang telah dikisar, kemudian isikan mangga, susu, gula serta ais ke dalam mesin mengisar

2. Kisar sehingga halus dan tuangkan ke dalam gelas. Minuman ini sangat sesuai untuk diminum sejuk

E. 3 Minute No-Bake Cookies

Bahan-bahan:

– 2 cawan gula pasir
– 8 sudu besar majerin atau butter
– ½ cawan susu rendah lemak
– Baking cocoa
– 3 cawan Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal

Cara menyediakan:

1. Masukkan gula, majerin, susu dan cocoa ke dalam kuali

2. Biarkan sehingga mendidih dan kacau sehingga lebih kurang 3 minit, secara kerap

IKLAN

3. Angkat dari kuali dan taburkan di atas oat

4. Gunakan sudu besar untuk acuan dan letakkan di atas waxed paper

5. Tunggu sehingga sejuk, kemudian simpan di dalam bekas

F. Oats Yoghurt with Dates

Bahan-bahan:

– 8 sudu Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal
– ½ cawan walnuts/almonds
– 1 ½ cawan yogurt (ikut pilihan korang)
– 1 sudu besar jus lemon
– 2 sudu besar jus oren
– 1 sudu besar madu
– Epal/pisang yang dipotong
– ½ cawan kurma

Cara menyediakan:

1. Campurkan buah-buahan dengan jus lemon

2. Tambah jus oren ke dalam yogurt

3. Ambil bekas dan layerkan Quaker Oats, kacang, kurma, selang-selikan bersama yogurt

4. Di bahagian atas sajian, letakkan kacang can Quaker Oats dan tambahkan madu secukup rasa

G. Fish & Veggie Patties

Bahan-bahan:

– 500g white fish yang telah dibuang tulangnya, serta dihancurkan
– 9 sudu besar Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal
– 2 biji telur putih dipukul rata
– 1 cawan mix veggie
– 1 sudu besar garam
– ¼ sudu besar serbuk lada hitam
– 2 sudu besar minyak tidak tepu

Cara menyediakan:

1. Masukkan ikan bersama Quaker Instant/Quick Cook Oatmeal, telur, sayuran, garam dan serbuk lada pepper ke dalam mesin pengisar. Kisar kesemua bahan tapi jangan terlalu hancur

2. Kemudian, letakkan bahan tersebut ke dalam manguk dan tutup sebentar masukkan ke dalam peti ais sehingga 1 jam

3. Selepas 1 jam, keluarkan bahan tersebut dan ambil acuan tersebut dan uli seperti bebola, kemudian lenyekkan menjadi bentuk patty

4. Oleskan sedikit minyak di atas bekas, dan masak di dalam oven dengan suhu 200 darjah Celsius selama 15-20 minit

Hm, menyelerakan kan? Selain daripada mencuba menu sihat Quaker Oat ini, korang juga boleh menonton web series yang bakal ditayangkan sepanjang Ramadan ini bersama chef Anis Nabilah. Dengan barisan tetamu undangan seperti Sazzy Falak, Nana al-Haled, Atita Haris dan Elcah Hashah, mereka bakal berkongsi resipi sihat menggunakan oats untuk menu Ramadan korang.