7 Perangai Pengunjung Kedai Mamak Yang Selalu Kita Nampak Rupanya Salah Di Sisi Undang-Undang

721

Lepak kedai mamak mungkin kedengaran macam satu perkara biasa lebih-lebih lagi buat anak muda.

Satu yang bestnya port ni, korang lepak la berapa jam pun, tak akan ada pekerja mereka yang buat-buat nak kutip cawan dan faham-faham je la tu cara halus nak halau korang balik. Hiks!

Cuma, dalam sedar tak sedar, rupanya ada banyak kesalahan yang bersangkut paut dengan kedai mamak tak pernah kita tahu.

Berikut merupakan 7 undang-undang yang korang perlu tahu sekiranya berlaku apa-apa masalah atau kejadian buruk yang berlaku di kedai mamak.

1. Buat bising

Undang-undang: Seksyen 268 Kanun Keseksaan

“Individu yang disabitkan atas kesalahan gangguan awam yang menyebabkan kecederaan, bahaya dan gangguan kepada orang awam atau mungkin boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada orang awam”

Denda: Penalti am di bawah Seksyen 290 – RM400

Biasalah kalau lepak kedai makan dengan kawan-kawan mesti berborak tak ingat dunia. Namun, sekiranya ada  yang sampai menghina dan memaki abang mamak tu, korang boleh didakwa ya.

Bukan itu saja, jika ada yang mengganggu dan masuk campur dalam beberapa kes yang serius seperti pergaduhan dan menyebabkan kecederaan, setidak-tidaknya korang tahu bahawa korang boleh mendapatkan bantuan polis.

2. Dengar muzik secara kuat

Undang-undang: (Seksyen 13 (1) (c) Akta Kesalahan Kecil 1955

“Memasang pembesar suara tanpa wayar atau apa-apa instrument lain yang mengeluarkan bunyi atau muzik yang kuat dan menyebabkan gangguan kepada pelanggan lain di kawasan itu”

Denda: RM100

3. Buang sampah merata-rata

Undang-undang: Seksyen 47 Akta Jalan, Saliran dan Bangunan 1974

Undang-undang tentang kesalahan ini sangat banyak dan merangkumi pelbagai situasi, tetapi pada dasarnya adalah menyalahi undang-undang untuk membuang sampah secara merata-rata.

Ramai rakyat Malaysia yang sudah maklum bahawa membuang sampah di merata tempat adalah menyalahi undang-undang, tapi tak ramai pula yang tahu kes ini sebenarnya adalah satu ‘jenayah’ juga di negara kita.

Pesalah boleh ditangkap polis walaupun tanpa waran. Namun, tak mudah untuk polis mengawal di serata tempat dan kerana itu ramai yang memandang mudah tentang kesalahan ini.

Denda: RM500 (RM1000 untuk kesalahan berulang)

4. Double parking

Undang-undang: Seksyen 48 Akta Pengangkutan Jalan 1987

“ Sekiranya mana-mana pemandu kenderaan yang menyebabkan bahaya, halangan atau ketidakselesaan kepada pengguna jalan atau lalu lintas yang lain, anda boleh disabitkan kesalahan”

Situasi double parking sering berlaku di tempat-tempat sesak, contohnya di kawasan kedai makan. Sudahlah double park, tapi tak tinggal pula nombor telefon. Kan dah menyusahkan orang lain.

Menurut Seksyen 48 (2), pihak berkuasa ada hak untuk clamp atau tarik kereta korang jika ia menyekat pengguna jalan yang lain.

Denda: RM1000-RM5000 atau sekurang-kurangnya 1 tahun penjara, atau kedua-duanya sekali.

5. Buka kedai di tempat letak kereta

Gambar hiasan

Undang-undang: 

A. Seksyen 9 (10) Akta Jalan, Saliran dan Bangunan 1974 (SDB)

“Tidak ada seorang pun yang boleh mendirikan atau menyelenggara apa-apa halangan di mana-mana jalan dan pihak berkuasa boleh mengangkut sekiranya berlaku situasi seperti ini”

Undang-undang: 

B. Seksyen 46 Akta Jalan, Saliran dan Bangunan 1974

a) Mana-mana individu yang:

– Membina, mendirikan, menubuhkan atau menyelenggara apa-apa dinding, pagar, rel atau halangan lain di mana-mana tempat awam;

Denda: Seksyen 9 (10): Penalti am sehingga RM2000 + kos mengangkut halangan (gerai)

Seksyen 46: RM500 (RM1000 untuk kesalahan berulang)

Undang-undang ini bagi mereka yang mempunyai premis perniagaan dan bukanlah dikenakan kepada para pelanggan. Confirm korang selalu nampak kedai mamak yang tambah kerusi dekat bahagian luar kedai kan?

6. Meludah

Undang-undang: Seksyen 15 (1) (d) Akta Kesalahan Kecil 1955

“Mana-mana individu di kedai kopi, kedai makan, premis sekolah atau tempat-tempat awam seperti perhentian bas, boleh dikenakan denda”

Denda: RM100

7. Mabuk di tempat awam

Undang-undang: Seksyen 21 Akta Kesalahan Kecil 1955

“Mana-mana individu yang didapati mabuk dan tidak mampu menjaga dirinya sendiri atau melakukan perbuatan yang tidak senonoh di tempat awam, boleh dikenakan hukuman”

Denda: RM25 atau penjara sehingga 14 hari (RM100 atau penjara 3 bulan; atau kedua-duanya sekali bagi kesalahan berulang)

Nampak macam perkara remeh, tapi sebenarnya setiap kelakuan korang yang dianggap menyalahi undang-undang di tempat awam boleh disabitkan kesalahan dan di denda.

Undang-undang ini bukan hanya untuk pengunjung kedai mamak saja, tapi ia merangkumi semua kesalahan yang dilakukan di tempat awam.

Jangan ada yang berani lagi nak buat macam-macam k?

Sumber: Asklegal