Ada yang berpendapat, bulan puasa merupakan ‘pesta makanan’ buat mereka, kerana lambakan bazar Ramadan yang menjual pelbagai juadah membuatkan ramai rambang mata sebab tak tahu nak makan apa.

Tapi dalam masa yang sama, orang-orang ni juga la yang berazam nak turunkan berat badan time puasa. Acaner tu?

Korang tahu tak sebenarnya pemilihan makanan ketika sahur dan berbuka tu boleh mempengaruhi berat badan? Makanan yang dipilih akan menentukan sama ada berat badan turun atau makin naik.

Jadi kalau tak nak tersasar daripada landasan, apa kata korang ikut tiga langkah mudah yang boleh diamalkan untuk elak terlebih makan semasa berbuka puasa, sekali gus dapat menurunkan berat badan.

1. Berbuka dengan buah-buahan

IKLAN

Mulakan berbuka dengan kurma, buah-buahan atau jus buah yang dihasilkan sendiri tanpa tambahan gula.

Jus buah tidak perlu ditambah dengan gula kerana kandungan gula dalam buah itu sendiri dah cukup untuk keperluan badan kita.

2. Terus kepada ‘main course’

IKLAN

Lepas menjamah buah-buahan/jus, teruskan kepada hidangan utama iaitu sajian yang lengkap dengan nutrisi seperti serat, protein dan karbohidrat. Contohnya, nasi, lauk dan sayur.

Dalam penyediaan hidangan utama ni, paling penting adalah kualiti dan kuantiti. Pasti kan sajian yang disediakan kurang lemak, minyak, garam, gula dan tidak menggunakan bahan MSG iaitu perasa tambahan.

Pengiraan kalori juga penting dalam memastikan kuantiti makanan yang diambil mencukupi untuk keperluan badan.

IKLAN

3. Pencuci mulut

Kuih muih atau manisan seeloknya diambil ketika perut sudah diisi dan ketika kenyang, iaitu selepas mengambil hidangan utama kerana dengan cara ini korang bolehlah kurangkan sikit pengambilan makanan manis.

Selain itu, ini juga dapat mengelakkan pengambilan kalori yang berlebihan ketika berbuka puasa walaupun bersaiz kecil tapi kebanyakan kuih-muih berkalori tinggi.

Sumber: Escort Group Workout