Foto Via Pexels

Penggunaan pelitup muka Covid-19 merupakan norma baru dan item wajib sebagai pelindung diri dari jangkitan pandemik Covid-19 dan kuman yang terdapat di udara.

Namun, sesetengah daripada cuma menjadikan ‘facemask’ ini sebagai trend fesyen je sebab bila tak pakai di campak merata-rata. Dan kalau korang perasan juga, banyak sampah-sampah berupa facemask di tepi jalan. Betul tak?

Tiada kesedaran sivik dan sikap tidak bertanggungjawab ini mungkin boleh mengundang ancaman buat bumi kita. Menurut laporan Sinar Harian, tahun lalu sahaja dianggarkan lebih 1.56 bilion daripada kira-kira 52 bilion pelitup muka yang dihasilkan pada 2020 menjadi ancaman kepada hidupan laut.

Pelitup muka bukan bersifat bio-degradasi dan dijangka mengambil masa sekurang-kurangnya 450 tahun untuk terurai.

 

IKLAN

Mikroplastik yang dikeluarkan daripada pelitup muka itu akan memasuki rongga hidupan laut yang memberi kesan buruk kepada kitaran hidup haiwan akuatik. Tanda-tanda hidupan laut semakin tergugat boleh dilihat apabila jumlah pendaratan ikan di Malaysia semakin berkurang.

Kalau korang termasuk dalam golongan individu yang buang pelitup muka merata-rata ni, mungkin korang bertanggungjawab menyebabkan pengurangan hasil laut. Bila hasil laut berkurang tak seiring dengan peningkatan permintaan, maka lebih mahal lah harganya.

IKLAN
Foto Via: Courtesy of OceansAsia

Jadi, korang tahu tak macam mana nak buang face mask?

Pertama, jangan sesekali korang recycle pelitup muka. Dah sekali guna tu terus buang.

Kedua, kalau korang nak buang pastikan korang betul-betul di dalam tong sampah. Kemudian, ikat sebaik-baiknya dan asingkan daripada sampah orang lain.

IKLAN

Ketiga, kalau korang tak jumpa tong sampah sekiranya berada di tempat awam, bawa pulang ke rumah dan lakukan pelupusan di rumah. Jangan buang sesuka hati tau sebab ini sebenarnya membahayakan orang lain dan juga membahayakan bumi yang kita huni ini.

Korang boleh juga ikuti langkah mudah melupuskan pelitup muka pakai buang yang dikongsikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) seperti di bawah:

  1. Tanggalkan pelitup muka
  2. Pastikan tangan tidak menyentuh bahagian luar pelitup muka
  3. Lipat dua pelitup muka yang sudah digunakan
  4. Gulung pelitup muka
  5. Masukkan pelitup muka ke dalam beg plastik atau kertas
  6. Buang pelitup muka ke dalam tong sampah
  7. Basuh tangan selepas melupuskan pelitup muka

Sumber: Bernama TVSinar HarianKKM , SCMP