Mitos Sapu Ubat Gigi, Kicap Kalau Melecur, Takut Nanti Luka Lagi Mudarat!

298

“Alamak, macam mana minyak panas ni boleh terpercik kat tangan pula ni. Habis melecur tangan. Apa rawatan melecur yang sepatutnya aku buat ni? Paniknya!”

Setiap kali terkena air atau minyak panas mula la korang akan teringat petua orang dulu-dulu kan? Jangan yakin sangat dengan petua korang tu boleh memulihkan kawasan yang melecur. Jadi berhati-hati lah sebelum ia menjadi lebih teruk!!

Ini penjelasan seorang pakar perubatan iaitu Dr Kamarul Ariffin mengenai rawatan yang betul apabila mengalami lecuran.

Tahap melecur boleh dibahagikan kepada 3 tahap iaitu tahap 1, tahap 2 dan tahap 3.

Petua menyapu dengan bahan-bahan seperti disebutkan di awal tadi sebenarnya lebih memudaratkan berbanding menyembuhkan. Malah ada pengguna petua ini telah menderita gelembung tangan yang sangat teruk gara-gara sudah terkena jangkitan kuman.

Alirkan tempat yang melecur dengan air sejuk.

Oleh itu, sentiasa utamakan keselamatan dan ketahui ilmu asas pertolongan cemas bagi memastikan sebarang kemalangan dapat ditangani dengan sebetulnya. So lepas ni jangan ikut petua yang pelik-pelik ye!

Sumber : Fb Kamarul Ariffin Nor Sadan