Kalau bercakap soal pekerjaan profesional yang mencabar dan paling stress, rasanya rata-rata daripada kita sudah tahu dan sedia maklum. Tapi korang pernah terfikir tak tentang pekerjaan pelik yang melibatkan pelbagai skill juga sebenarnya wujud?

Agak-agak apa pekerjaan pelik yang pernah korang dengar? Kumpul sperma kuda atau mencium ketiak orang? Jom kita tengok antara senarai pekerjaan pelik yang mungkin korang tak pernah tahu.

1. Tukang tidur profesional

Kalau di Malaysia orang yang banyak sangat tidur selalu dikecam dan disifatkan sebagai pemalas, tapi di luar negara kerja tidur sahaja pun dibayar. Kerjaya penyelidik atau pun doktor memerlukan orang untuk tidur bagi melengkapkan kajian mereka.

Apa yang paling menarik, hotel-hotel mewah di seluruh dunia memberi bayaran kepada mereka untuk tidur di katil empuk. Macam nak buat uji kaji la kot. Best kan?

IKLAN

2. Penolak profesional

Siapa yang pernah menjejakkan kaki ke Jepun pastinya sudah biasa melihat pergerakan mereka yang sentiasa pantas. Disebabkan itu, mereka mempunyai profesional pusher yang akan menolak masuk setiap orang ke dalam kereta api supaya tidak ada sesiapa yang akan terlambat ke pejabat.

3. Dog food tester

_ Gambar hiasan

Pekerjaan ini memerlukan tukang tester untuk menikmati makanan anjing sama ada makanan tersebut mempunyai cita rasa yang sesuai dan sihat untuk anjing. Pekerjaan pelik ini hanya terdapat di Jepun dan mereka akan dibayar sekitar 10 ribu hingga 20 ribu yen setiap hari. Hmm, selera ke? Hiks!

IKLAN

4. Penguji deodorant

Tak sanggup rasanya nak bau ketiak orang kan? Tapi daj jadi tanggungjawab si penguji deodorant untuk menghidu ketiak manusia bagi menguji keberkesanan deodorant tersebut. Betul-betul menguji kesabaran tahap pekerjaan mereka ni. Haha!

5. Seharian masuk dubur gajah

Gambar hiasan

Hey biar betul? Jangan tak tahu ada pekerjaan yang memerlukan korang masuk ke dalam dubur gajah. Doktor haiwan yang ingin memasukkan sejenis ubat pada gajah haruslah melalui dubur dan mereka juga perlu untuk masuk ke dalam dubur gajah tersebut. Fuhh..

IKLAN

6. Kaji jantina ayam

Memang rare tapi pekerjaan ini sememangnya wujud. Individu ini perlu mengkaji jantina anak ayam. Hmm agak-agak macam mana nak tahu ya?

Rasanya banyak lagi pekerjaan-pekerjaan yang pelik wujud di seluruh dunia. Sama ada korang nak atau tak, ingatlah mereka juga bekerja semata-mata ingin mencari sesuap nasi. Apa yang pasti, jika pekerjaan itu halal tak salah kan kalau kita buat kan?

Jadi, bersyukurlah dengan kerja korang sekarang. Hehe!