Penyanyi dan komposer terkenal, Aina Abdul mengakui sedang berdepan cabaran tersendiri dalam membuat persiapan menjelang pertandingan Eurovision Song Contest Asia 2026.
Bakal mewakili Malaysia dalam pertandingan yang dijadualkan berlangsung di Thailand pada November ini, Aina kini perlu memberikan perhatian penuh kepada penghasilan sebuah karya baharu termasuk merancang konsep persembahan dari awal.
Lebih mencabar, penyanyi lagu Kamu itu perlu memastikan semuanya dapat disiapkan dalam tempoh yang agak singkat.

Pilih Lagu Dalam Bahasa Inggeris
Menurut Aina, dia telah membuat keputusan untuk menghasilkan sebuah lagu sepenuhnya dalam bahasa Inggeris untuk dipersembahkan di pentas Eurovision Song Contest Asia 2026.
“Saya ambil keputusan menghasilkan sepenuhnya lagu dalam bahasa Inggeris, cuma air lagu itu masih dalam perbincangan dengan Mac Chew.
“Saya berharap peminat di luar sana akan doakan dan memberi semangat yang positif untuk saya. Sekiranya doa kalian makbul, saya dikurniakan satu idea yang seronok.
“Persiapan menjelang Eurovision sangat memberi tekanan, agak susah untuk saya kerana mahu mengejar masa yang telah ditetapkan.
“Bulan November bakal bertanding, jadi saya perlu fikir untuk siapkan lagu baharu, konsep persembahan juga perlu diambil kira. Kalau pentas AJL, saya mempersembahkan lagu yang sedia ada. Tetapi Eurovision ini segalanya perlu dirancang dari awal,” katanya.

Mahu Lagu Yang Benar-Benar Dekat Di Hati
Dalam masa yang sama, Aina menjelaskan bahawa dia mahu karya yang bakal dibawa ke pertandingan itu mempunyai kaitan rapat dengan dirinya.
Bagi penyanyi berkenaan, sebuah lagu perlu datang daripada jiwa kerana dia sendiri yang akan menyampaikan kisah di sebalik karya tersebut kepada penonton.
“Saya seorang yang apabila menyanyi, lagu itu mesti daripada hati saya. Kerana saya adalah individu yang perlu sampaikan cerita tentang lagu tersebut, jadinya lagu itu perlu lahir daripada saya.
“Alhamdulillah, saya ada pasukan yang sangat membantu dan lagu tersebut akan dibantu oleh Mac Chew. Sebab saya mahu membawa semangatnya juga,” katanya.

Sudah Berkali-Kali Ubah ‘Air’ Lagu
Walaupun lagu tersebut masih dalam proses pembikinan, Aina mendedahkan dia telah beberapa kali melakukan perubahan terhadap ‘air’ lagu berkenaan.
Anda mungkin berminat dengan
Ia dilakukan kerana dia mahu memastikan hasil akhirnya benar-benar mencapai tahap yang diinginkan sebelum dipersembahkan di pentas pertandingan antarabangsa itu.
“Lagu tersebut masih lagi dalam proses, saya telah mengubah air lagu itu banyak kali sebenarnya. Sebab saya rasa ada yang kurang dan perlu diperbaiki.
“Saya anggap pertandingan Eurovision ini macam Sukan Olimpik untuk penyanyi. Saya perlu hasilkan lagu itu sebaiknya, saya beranggapan ramai yang menanti untuk dengarkan lagu ini,” tambahnya lagi.
Eurovision Song Contest Asia 2026 bakal berlangsung pada Sabtu, 14 November 2026, jam 9 malam di Thailand dan akan menghimpunkan penyanyi dari seluruh Asia.
Pertandingan berkenaan akan disiarkan secara langsung menerusi TV3 serta platform penstriman Tonton.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
∞
Ikon K-Pop, G-Dragon baru-baru ini kembali mencuri perhatian apabila dilantik sebagai duta kehormat bagi sesi ke-48 UNESCO World Heritage Committee yang bakal berlangsung di Busan, Korea Selatan.
Difahamkan, pelantikan itu sekali lagi membuktikan pengaruh anggota BIGBANG berkenaan bukan sahaja dalam industri muzik, malah turut mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa menerusi sumbangannya terhadap bidang seni, budaya dan kemasyarakatan.
Menurut agensi kerajaan Korea Selatan, G-Dragon atau nama sebenarnya Kwon Ji-yong (38) dipilih bagi memegang peranan tersebut kerana pengaruh globalnya yang melangkaui dunia K-Pop, selain komitmennya dalam memperjuangkan pelbagai isu sosial melalui seni kreatif. Nilai yang diterapkan menerusi yayasan miliknya, Juspeace Foundation, juga dilihat selari dengan visi UNESCO dalam memupuk keamanan melalui kerjasama antarabangsa.

Selain itu, sebagai duta kehormat, beliau akan terlibat dalam pelbagai aktiviti promosi termasuk kempen kesedaran, video rasmi dan acara khas bagi menggalakkan orang ramai menghargai serta melindungi Tapak Warisan Dunia. Mesej yang dibawa memberi penekanan kepada usaha mewujudkan keamanan melalui budaya dan penyertaan masyarakat.
BACA: Bayaran Cecah RM10 Juta, G-Dragon Kini Antara Model Iklan Paling Mahal Di Korea
Dalam masa sama, Juspeace Foundation yang diasaskan G-Dragon pada 2024 akan melancarkan kempen Heritage in Peace bermula 10 Julai dengan kerjasama UNESCO. Inisiatif itu bertujuan meningkatkan kesedaran awam mengenai kepentingan memelihara Tapak Warisan Dunia, di samping menggalakkan penyertaan individu, syarikat dan bandar dalam usaha tersebut.
Dana yang berjaya dikumpulkan menerusi kempen berkenaan juga akan disalurkan kepada World Heritage Fund bagi membantu memelihara Tapak Warisan Dunia yang berdepan ancaman akibat peperangan, perubahan iklim serta bencana alam. Langkah itu dilihat sebagai sebahagian daripada usaha memperkukuhkan pemuliharaan warisan untuk generasi akan datang.

“Kami menjangkakan penyertaan G-Dragon dan Juspeace Foundation akan meningkatkan lagi minat orang ramai terhadap UNESCO World Heritage Committee, sekali gus menggalakkan penglibatan masyarakat di Korea dan juga di peringkat antarabangsa,” kata pegawai Agensi Warisan Korea.
Untuk info, sesi ke-48 UNESCO World Heritage Committee dijadualkan berlangsung di Busan dari 19 hingga 29 Julai ini, sekaligus menjadikan Korea Selatan menjadi tuan rumah acara berprestij tersebut buat kali pertama sejak menyertai World Heritage Convention pada 1988.
Persidangan itu dijangka menghimpunkan delegasi daripada kira-kira 196 negara bagi membincangkan pelbagai agenda penting termasuk pencalonan Tapak Warisan Dunia baharu serta status pemuliharaan tapak yang telah diiktiraf UNESCO.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
∞
Fast & Furious 9: The Fast Saga telah pun menayangkan trailer rasminya pada dua hari lalu dan rata-rata peminat dari siri filem tersebut sudah tidak sabar menantikan tayangannya pada 21 Mei 2020.
Filem kesembilan dari francais "Fast & Furious" ini merupakan kesinambungan dari filem ke-lapan pada tahun 2017 iaitu "Fast & Furious 8". Ia menyaksikan Dominic Toretto dan rakan-rakannya kembali beraksi.
Dibintangi oleh Vin Diesel bersama-sama pelakon asal Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Nathalie Emmanuel, Tyrese Gibson, Ludacris.dan Michael Rooker, filem ini juga bakal menyaksikan kemunculan John Cena bagi menggantikan tempat Dwayne Johnson yang tidak kembali membawa wataknya dalam filem ini.
Rancangan Dom untuk pencen dan menghabiskan waktu bersama anak dan isterinya gagal apabila dia diburu oleh Charlize Theron yang bersekutu dengan adiknya, watak yang dipegang John Cena. Semua geng Dominic Toretto berkumpul untuk memberikan bantuan dan di akhir trailer Han yang telah dianggap meninggal dunia membuat kemunculan.
Part inilah yang membuatkan ramai excited dan tidak sabar untuk menunggu tayangannya kira-kira dua bulan lagi.
∞
Nampaknya isu tentang Australia masih lagi menjadi bualan kerana masih ada lagi individu yang berhadapan dengan kesukaran untuk mendapat visa lawatan ke negara tersebut.
Seperti yang terjadi kepada Nabilah Johar ini, visanya gagal dibuat dan direject sebanyak tiga kali. Apa yang menariknya, dia membuat permohonan kepada Air Asia untuk refund tiket penerbangan yang telah dibeli.

.
Ha, rupanya boleh ya kalau nak refund tiket flight jika visa korang tak lepas?
Jom kita lihat bagaimana Nabilah buat untuk mendapatkan ganti rugi tiket penerbangannya. Tapi cara ini hanya untuk flight Air Asia ya.
1. Contact Air Asia, boleh PM melalui Twitter, Air Asia reply cepat
2. Beritahu yang visa tidak lulus dan attach screenshot visa refusal memo

.

.
3. Nanti Air Asia akan minta booking number, nama dan lain-lain
4. Dalam kes Nabilah, dia menghubungi Air Asia lebih kurang 2 minggu sebelum tarikh fly. Jadi, terdapat caj cancellation fees RM140/one way. Selebihnya mereka akan refund melalu credit account
- Credit account ini boleh digunakan untuk beli tiket penerbangan seterusnya atau nak bayarkan tiket orang lain pun boleh
- Credit account ini expired 3 bulan, korang boleh beli flight selepas dari 3 bulan ni tak ada masalah tapi bayaran semua perlu dibuat dalam masa 3 bulan tersebut.

.
5. Air Asia refund sangat cepat. Dalam masa dua ke tiga jam Nabilah dah dapat credit account tersebut.
6. Total bayaran balik RM402 (harga tiket asal RM682)

.
Menurut gadis ini lagi, ada juga rakannya pernah dapat full refund daripada Air Asia disebabkan visa tak lepas. Dapat dalam bentuk credit account juga tapi dia claim awal dua, tiga bulan sebelum fly. So, lain kes mungkin lain Air Asia akan caj.
Tapi tak mengapalah kan, daripada hangus semua, dapat balik sebahagian duit pun jadilah. At least terubat la sikit sedih tu bila tak dapat pergi travel. Hehe!
∞