Ada berbagai cara untuk menunjukkan kasih sayang kepada pasangan. Kata-kata yang indah, memberikan hadiah, lakukan kejutan dan pelbagai cara lagi kita lakukan untuk menunjukkan kasih sayang. Tapi momen paling indah biasanya di akhiri dengan lamaran, satu tindakan menunjukkan betapa kita ingin hidup bersamanya sehingga ke akhir hayat.
Di zaman mak ayah kita dahulu, sebentuk cincin, sejadah, beg tangan, sepatu antara barangan dibawa ketika bertunang kerana barangan tersebut di anggap akan digunakan oleh bakal isteri.
Tapi di zaman millennial ini segalanya sudah berubah dan tentu korang tak boleh brain, hadiah apa yang patut diberi kepada pasangan. Hahaha.
Di negara jiran Indonesia, satu pasangan kekasih Ervan Pratama dari Surabaya, Jawa Timur telah menghadiahkan satu set hardware pc gaming high end untuk kekasih hatinya, Tiara. Lebih unik lagi, kedua-dua pasangan ini memang kaki gaming dan hadiah hantaran itu dianggap berbaloi dengan minat keduanya.
Inilah sehati sejiwa. Penat-penat nanti boleh main Battlefields sama-sama bila dah nikah.
Pergh, rasa boleh brain ke korang tentang hantaran sebegini? Tapi bagus jugakan, kalau boring-boring korang boleh main games sama-sama bila dah bernikah nanti. Dengan motherboard gigabyte yang agak besar, tak adalah masalah sangkut-sangkut.
Menurut Ervan, dia dan pasangannya sama-sama menyukai game Battlefield.
Ads
“Saya hadiahkan dirinya barang hantaran seperti Motherboard Gigabyte Aorus Elite B450M, prosesor AMD Ryzen 5 3600, VGA Gigabyte AMD Radeon RX 5700 XT dan power supply Corsair HX750,” katanya memaklumkan ada sejumlah kompenan pc lain diserahkan seperti casing, CPU, RAM dan SSD,” katanya mengakui hadiah-hadiah ini bernilai 10 juta rupiah atau lebih kurang RM3000.
Kata Ervan lagi, tujuan dia menghadiahkan kompenan pc gaming itu adalah untuk membahagiakan hati kekasihnya.
“Kami sepakat untuk memberi hantaran begini. Ia keinginan Tiara dan keinginan peribadi dari diri saya sendiri,” katanya yang bertunang Ahad, 18 hb lalu.
Bukan biasa-biasa nie kalau taraf pc dah sampai set bangsawan
Masa yang sama, Ervan mengakui tujuan dia memberikan kompenen-kompenen itu adalah melepaskan Lelah bila balik dari kerja. Boleh main game atau tonton filem kalau suka,” katanya mengakui orang tuanya tiada bantahan malah menyokong niat murninya itu.
Ads
Ervan pun mengaku memiliki tujuan tersendiri mengapa ia memberikan komponen-komponen PC gaming tersebut ke Tiara.
“Boleh main game atau tengok filem nanti. Saya tak peduli apa orang kata tentang hantaran berbeza ini asalkan kami menyukainya dan ia membuat kami berdua senang,” katanya yang selalu bermain permainan Battlefield bersama kekasihnya itu.
So, korang, dah terfikir ke nak hadiahkan apa pada kekasih time korang tuning atau menikah nanti. Nampaknya hadiah-hadiah seperti sepatu, beg tangan, jam atau sebagainya mungkin sudah kurang sesuai untuk anak-anak muda yang begitu bergaya pada hari ini.
Jika sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif Facebook, Mark Zuckerberg dilaporkan melakukan penjenamaan semula syarikat media sosial Facebook kepada Meta.
Terbaru, beliau mengumumkan bahawa syarikat itu bakal membuat pelancaran ciri terbaharu mereka pada minggu ini.
Dalam satu hantaran yang dimuat naik di Facebook semalam, dia berkata Meta bakal membuat pengesahan atau Meta Verified dalam pelbagai aspek.
Aspek tersebut termasuk perkhidmatan langganan (subscription service) yang membolehkan pengguna mengesahkan akaun dengan ID kerajaan.
Blue Tick Di Meta
Selain itu, Mark turut memaklumkan ciri ini juga dapat memberikan lencana biru (blue badge), perlindungan penyamaran, perlindungan tambahan pada akaun pengguna dan dapat akses secara terus kepada sokongan pelanggan.
Tambah Mark, ciri terbaharu yang bakal diperkenalkan ini bertujuan untuk meningkatkan sistem keselamatan dalam Meta.
“Ciri terbaharu ini adalah mengenai peningkatan ketulenan dan keselamatan sepanjang penggunaan perkhidmatan kami.” katanya.
Buat masa ini, ciri ini diperkenalkan secara berperingkat iaitu bermula di Australia dan New Zealand. Mark Zuckerberg mengatakan ciri pengesahan ini sedia ditawarkan pada harga $11.99 (~RM53) untuk langganan menerusi web dan harga meningkat kepada $14.99 (~RM66.33) menerusi iOS.
Begitulah dunia sekarang, tiada benda yang percuma…hiks
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Ramai yang suka mengambil kesempatan dengan menyalahgunakan informasi diri kita untuk melakukan kerja-kerja yang tidak baik. Sudahnya, kita pula yang dipersalahkan atas kesalahan yang dilakukan oleh orang lain.
Orang zaman sekarang ni ada banyak akal untuk menipu demi kepentingan diri sendiri. Contohnya, menyamar sebagai ahli keluarga atau rakan dengan menggodam nombor telefon mereka dan ada juga yang menyamar menggunakan gambar kita.
Media sosial sering kali dijadikan platform untuk kita berkongsi gambar dan ini yang korang perlu berhati-hati kerana di luar sana ramai orang yang kita tidak tahu niat sebenar mereka. Mungkin di Facebook kita setkan kepada mode ‘private’, tetapi di Profile picture, mereka masih boleh menyimpan gambar korang untuk tujuan yang tidak baik.
Disebabkan oleh itu, seorang pengguna Facebook yang dikenali sebagai Arisya Adam telah pun berkongsi cara-cara yang korang boleh buat untuk mengelakkan gambar digunakan oleh scammer.
Jom kita lihat tutorial mudah ini.
1. Install monakaitoolkit di playstore
Boleh rujuk video dibawah untuk on kan link guard
2. Klik kamera di profile picture
3. Klik turn on the profile picture guard
Paling penting, korang kena kurangkanlah gambar selfie, gambar keluar terutamanya gambar anak-anak. Apa lagi kalau gambar seksi di media sosial. Kalau di profile picture kitab oleh kawal, tapi di timeline? Kenalah kawal sendiri kan.
Ini adalah salah satu cara untuk melindungi gambar profile kita daripada dimuat turun atau screenshot. Tapi kalau korang rasa boleh di screenshot juga, letaklah watermark besar-besar pada gambar tersebut. hiks!
Apa-apa pun, ini adalah mengikut pilihan masing-masing. Jika memang korang tidak kisah berkongsi gambar di media sosial, terpulanglah.
Ucapkan selamat tinggal kepada fungsi perkongsian foto, video dan teks yang bertahan selama 24 jam di profil Twitter korang ini.
That is right, fungsi Fleets di bahagian atas timeline aplikasi Twitter akan dipadamkan tidak lama lagi disebabkan oleh penggunaan yang amat rendah oleh pemilik akaun Twitter.
Selepas 8 bulan diperkenalkan demi mencabar fungsi Stories di Snapchat, Instagram dan Facebook serta fungsi status di WhatsApp, Twitter mengambil keputusan untuk tidak lagi meneruskannya bermula 3 Ogos ini. Pengumuman itu telah dilakukan oleh akaun Twitter sendiri di – well – Twitter sekitar jam 12 tengah malam tadi.
we’re removing Fleets on August 3, working on some new stuff
Akui Naib Presiden Produk di Twitter, Ilya Brown, “Kami pada awalnya berharap Fleets akan membantu pengguna untuk lebih selesa berkomunikasi di Twitter. Kami ingin pengguna lebih kerap menciap dan bukan sekadar membaca ciapan orang lain.
“Namun sejak memperkenalkan Fleets, kami tidak melihat sebarang kenaikan pada jumlah pengguna baharu dan dan jumlah ciapan harian.”
Namun, itu tidak bermakna bahagian atas Timeline korang akan kosong begitu saja. Korang masih akan dapat melihat fungsi Spaces iaitu ruang chat audio secara langsung di Twitter.
DAN, Twitter juga disebut akan memasukkan fungsi dalam Fleets seperti ‘text-formatting’ dan pelekat GIF yang yang boleh ditampal ke atas foto di kotak Tweet biasa.
Tambah Ilya, Twitter akan terus bereksperimentasi dengan fungsi baharu untuk menggalakan komunikasi pengguna dengan mendengar respon mereka dari semasa ke semasa.
*
Rata-rata pengguna Twitter bersetuju dengan keputusan ini kerana mereka beranggapan ia tidak membawa impak kepada komuniti di aplikasi media sosial itu.
Malah ada yang mencadangkan agar Twitter memperkenalkan butang ‘edit’ sekiranya mereka tersalah taip ciapan. Well :~
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!