Membaca kisah kejayaan Muhammad Aman bin Ahmad Tifli berusia 20 tahun dan dinobatkan sebagai pelajar terbaik Fizik peringkat A-Level, kami di majalah Remaja ingin mengucapkan tahniah buat anak muda ini.
Ternyata, dalam negara tidak pernah tandus dengan mereka yang berjaya dalam pelajaran. Dan ini amat membanggakan bagi anak muda Malaysia yang sememangnya sangat cerdik tetapi kurang didedahkan kejayaan mereka. Ia bukan seperti kisah gadis cendol manja yang mendapat sejuta viewer biarpun tiada kisah kejayaan mereka kecuali diviralkan atas sebab-sebab kurang pasti.
Bukan saja kejayaan Muhammad Aman, malahan di web site Majlis Amanah Rakyat (MARA) semalam turut memaparkan ucapan tahniah buat Nurfarisha Ahmad Fazli, bekas pelajar MRSM Parit yang mewakili delegasi Malaysia ke United Nation Winter Youth Assembly di ibu pejabat United Nation (UN) di New York.
Carian Remaja mengenai Winter Youth Assembly ini ia adalah satu persidangan melibatkan golongan remaja yang cerdik dan mereka akan membincangkan isu-isu semasa. Malah mereka akan membentangkan idea mengenainya di hadapan golongan berpengaruh di United Nation itu sendiri. Sudah tentulah ia bukan satu perkara mudah kerana mereka yang berada di UN adalah orang-orang pintar dan berpengaruh di dunia.
Aman dinobatkan sebagai pelajar terbaik Fizik Jerman di GMI dan bakal ke luar negara dalam masa terdekat untuk menyambung pengajian di sana
Inilah Nurfarisha yang mewakili Malaysia ke UN. Tahniah dari Majalah Remaja
Ads
Tetapi sayang, artikel mengenai kedua-dua remaja pintar ini tidak banyak disiarkan kecuali hanya berita mengenai Aman yang disiarkan dua hari lepas. Baca artikel ini di bawah ini dan bagaimana dia berkongsi tip belajarnya.
Kalau anak muda lain sibuk dengan Instastory, OOTD, panamadance dan juga viral gadis cendol, lain sekali dengan Muhammad Aman bin Ahmad Tifli. Pemuda berusia 20 tahun ini sibuk mempersiapkan bagasinya untuk terbang ke Jerman bulan depan.
Beliau baru sahaja diumumkan sebagai pelajar terbaik keseluruhan bagi subjek Fizik peringkat peperiksaan As (GCE A-Level kerjasama UCLES United Kingdom) di majlis graduasi pelajar Program Persediaan A-Level Jerman di German-Malaysian Institute (GMI) di Dewan Gemilang Mercu Idaman di kampusnya di Kajang Selangor. Aman mencapai markah tertinggi dan pelajar terbaik bagi subjek Fizik dari seramai 101 orang pelajar Persediaan A-Level Jerman bagi kumpulan 2016.
Ads
Kata Aman, “Tak ada rahsia khusus, hanya saya banyakkan ulangkaji soalan-soalan tahun lepas”. Ujarnya lagi untuk seseorang mahir dalam subjek Fizik. Mengekalkan momentum pembelajaran sangat penting dan beliau nasihatkan jangan hanya belajar di saat-saat akhir menjelang peperiksaan.
Untuk kemahiran berbahasa Jerman pula, Aman hanya banyakkan menonton filem-filem Jerman dan sebanyak boleh mempraktikkannya dengan berkomunikasi dengan rakan-rakan dan juga pelajar praktikal dari Jerman yang berada di GMI. Bahkan katanya, semasa dipilih mengikuti program persediaan A Level ke Jerman di GMI, beliau tiada langsung pendedahan kepada Bahasa Jerman dan mula mempelajarinya di kampus GMi sahaja.
Anak kedua dari tiga adik-beradik ini ialah bekas pelajar SMK Seksyen 7 Shah Alam, Selangor ditawarkan Skim Pelajar Cemerlang MARA untuk program Persediaan A-Level Jerman di GMI selepas menerima keputusan cemerlang SPMnya. Selama 22 bulan di GMI, Aman akan menyambung perjuangan ilmunya di Weilheim Jerman awal bulan Mac 2018 ini. Minatnya ialah ingin melanjutkan pengajian dalam Kejuruteraan Komputer di Universiti of Applied Sciences Jerman pada musim dingin 2018 ini iaitu sebaik melengkapi program insentif enam (6) bulan bahasa Jerman dan menduduki peperiksaan Bahasa Jerman, TesDAF.
Ads
Aman sempat menceritakan kenangan manis di GMI iaitu penglibatan aktifnya dalam pertandingan pidato dan mewakili GMI di Tenby Kuala Lumpur untuk Persidangan Model UN (United Nations Security Council) 2017 dan di Taylors College Seri Hartamas untuk Persidangan Model UN (United Nations International Strategy for Disaster Reduction) memenangi kategori delegasi terbaik 2017. Aman juga aktif dalam sukan Frisbee dan memanah.
Satu perkara yang sinonim apabila menemubual pelajar cemerlang ialah tidak lekang dari bibir mereka ucapan terima kasih dan penghargaan kepada ibu bapa mereka. Ini juga yang diucapkan Aman. Beliau sangat berterima kasih dan menghargai setiap pengorbanan yang dilakukan oleh ayahnya, Encik Ahmad Tifli Talha dan ibunya, Puan Noraniza binti Abdul Latif untuk melihat dirinya cemerlang.
Tahniah Aman dan moga Malaysia melahirkan lebih ramai pemuda bersahsiah tinggi seperti Aman.
Niat mereka adalah untuk melihat penyanyi ‘In My Blood’ beraksi di hadapan mata dan mendengarnya menyanyikan lagu tersebut serta lagu hit lain secara live.
Namun lain pula jadinya apabila mereka terpaksa akur dengan nasib ditipu oleh scammer yang menjual semula tiket.
*
Selepas enam tahun bergelar penyanyi mainstream, ini merupakan kali pertama penyanyi kelahiran Kanada itu berkunjung ke Malaysia bagi menjayakan sebuah konsert mega.
Sambutan peminat di sini memang hangat apabila tiket Konsert Jelajah Asia Shawn Mendes yang ditawarkan pada April lalu habis terjual dalam masa beberapa hari saja.
Disebabkan itulah, ramai peminat Shawn yang mencari alternatif untuk membeli tiket melalui golongan reseller. Namun nasib tak menyebelahi sesetengah daripadanya apabila mereka ditipu oleh scammers.
Salah seorangnya memuat naik kronologi bagaimana scammer tersebut menipu. Pemegang akaun PutriNoraini_ di Twitter itu membeli tiket menerusi laman web Carousell. Malah dia turut berjumpa dengan penjual tersebut secara face-to-face ketika menerima tiket.
Namun setelah pulang, dia terperasan mengenai nota disclaimer pada kertas tiket yang mengatakan Nama dan Kad Pengenalan pembeli perlulah di-scan di pintu masuk Axiata Arena oleh pegawai yang bertugas.
Tentulah, kini Putri perlu mendapatkan salinan kad pengenalan penjual yang menggunakan nama Sofia Janna itu.
Malangnya segala permintaan dan teks pesanan yang dihantar tidak dibalas walaupun Sofia jelas sedang online.
Mereka mencuba nasib juga untuk hadir semalam dan diminta terus ke kaunter servis pelanggan. Rupa-rupanya, tiket tersebut ada tiket palsu.
Sebab itulah ia gagal untuk di-scan di pintu masuk. Lebur RM800 untuk nilai 2 pasang tiket palsu.
*
Bukan Putri seorang saja yang tertipu oleh scammers semalam.
Sebagai pihak yang selalu menerima jemputan ke konsert seperti ini, apa yang REMAJA boleh nasihatkan adalah untuk betul-betul menyemak tiket yang dibeli daripada reseller.
Betul tindakan Putri untuk menerima tiket secara berhadapan, tetapi silapnya tidak menyemak info yang tertera.
Seperkara lagi, jika tidak biasa dengan proses membeli tiket, ajak kawan yang sudah biasa untuk menjadi sidekick korang. Sekurang-kurangnya dia sudah berpengalaman untuk menyemak.
Tak apalah, tak ada rezeki untuk bertemu Shawn Mendes pada kali ini.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Kes Virus Carona yang juga dikenali dengan nama nCoV2019 semakin menular setelah 56 mangsa disahkan meninggal dunia akibatnya setakat hari ini.
Sementara itu, sebanyak 1,975 kes Virus Carona telah dikenal pasti dan kebanyakannya terjadi di dalam China.
Semalam, tular di media sosial apabila ratusan warga China tiba di Langkawi. Perkongsian Facebook Muslim Guide ini mengejutkan rakyat Malaysia!
Kira-kira 180 pelancong didakwa dari Nanjing, China tiba di Pulau Langkawi menerusi beberapa keping gambar yang tular. Posting di Facebook Muslim Guide itu turut mengatakan 20 lagi penerbangan dari wilayah tersebut dijadualkan akan tiba di Langkawi yang menjadikan keseluruhan pelancong China sebanyak 3,600 orang. Wow betul-betul larikan diri ni.
Difahamkan tindakan mereka datang ke Langkawi secara beramai-ramai dengan menyewa penerbangan khas oleh Malindo Air ialah untuk menyelamatkan diri dari virus carona ini.
Menurut perkongsian saudara Shahrul Nizam pula beliau yang ke Langkawi untuk misi kemanusiaan begitu berbeza dgn misi-misi sebelum ini.
Ini perkongsian beliau,
Terkejut melihat begitu ramai pelancong dari China ke Langkawi.Barangkali mereka ingin menyambut CNY disini.
Rata2 mereka semua menggunakan penutup mulut.sebagai langkah berjaga2 kami juga terut mengenakanya.
Kami Di maklumkan yang Langkawi telah menerima chartered Flightmendarat direct dari Nanjing ke Langkawi ,Manakala beratus lagi flight Yang akan mendarat Di Langkawi dan beberapa Negeri Di Malaysia.
The Best Part is Nanjing terletak kira2 550 km dari Wuhan. Berharap sgt informasi yang kami Terima ini salah.
Tapi bila melihat sendiri limpahan Kemasukan mereka .Terdiam danHanya mampu berdoa.
Semoga Barisan yang bertanggung jawabJangan abaikan tanggung jawab anda. Rakyat Memilih anda adalah Kerana untuk kalian bertanggung jawab didalam seluruh hal melibatkan rakyat.
Yang sakit ,yang letih, Yang menderitaserta yang menanggung beban adalah rakyat sendiri.
Jangan terlalu selesa sedangkan isu anak saya yang seorang pun masih tergantung ttg status Epipen .
Jangan nak Acah2 Terima dan nak Buktikan sistem perubatan kita terlalu canggih sehingga mampu menjaga dan Terima penghidap Virus Corona ni dari luar.
Mohonlah pertimbangkan Kemasukan pelancong dari Sana buat sementara waktu. Sehingga virus ini reda.
Kalau la betul apa yang dikongsikan ni, harap korang jaga la kesihatan masing-masing k. Harap Malaysia terhindar dari wabak berbahaya ini.
Sumber : Facebook Muslim Guide, Facebook Shahrul Nizam
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Sejak kebelakangan ini, angka kes positif pandemik COVID-19 di negara semakin hari semakin meningkat hingga kadang-kala mencecah ratusan kes dalam sehari.
Paling banyak kes yang dikesan pula adalah di Sabah memandangkan banyak kluster yang wujud di sana apatah lagi sekarang ni sedang hangat berlangsungnya Pilihan Raya Negeri (PRN).
Setakat semalam, 27 September Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melaporkan sebanyak 124 kes warganegara daripada 150 dikesan di Sabah.
PECAHAN KES BAHARU (150)
KL-6
2 Kluster Setapak
1 pulang dari kawasan berisiko tinggi
2 import tiba/pulang dari Arab Saudi (1 WN, 1 BWN)
1 import pulang dari India
SELANGOR-11
8 saringan pulang dari kawasan berisiko tinggi
2 saringan kontak rapat
1 import pulang dari Arab Saudi pic.twitter.com/7xheVjF50c
Susulan peningkatan mendadak bebarapa hari ini di Sabah, Pakar Perubatan Kesihatan Awam Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Malina Osman berpendapat kerajaan perlu melaksanakan sekatan perjalanan keluar dan masuk negeri Sabah susulan kes jangkitan COVID-19 dikesan di Semenanjung Malaysia yang berasal dari negeri itu.
.
Menurut laporan Astro Awani, Malina berkata kerajaan perlu segera melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Secara Pentadbiran (TEMCO) di kawasan yang dikesan mempunyai kluster.
“Situasi ketika itu juga dicetuskan oleh kebimbangan terhadap beberapa kluster yang telah berlaku namun sukar dijalankan pengesanan kontak secara berkesan.
“Situasi semasa di Sabah dengan mengambil kira impak ekonomi perlu dinilai dengan teliti sebelum keputusan PKP dilaksanakan secara keseluruhan negeri,” jelasnya.
Dalam pada itu, KKM memaklumkan individu pulang dari Sabah ke Semenanjung akan dikuarantin di rumah bermula 27 September hingga 10 Oktober 2020.
Aktiviti saringan akan dijalankan kepada semua individu yang baru tiba dari Sabah di semua Pintu Masuk (Domestik dan Antarabangsa).
Rata-rata netizen meluahkan rasa risau dan takut dengan peningkatan kes yang berlaku di Malaysia.
.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.