Israel pada minggu ini telah berada di Malaysia bagi menyertai menyertai sebuah forum antarabangsa atas undangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Dek kerana berita kedatangan diplomat Israel, netizen pantas mengecam dan mempersoalkan mengapa kerajaaan Malaysia tidak menghalang diplomat itu ke negara ini.
Dengan serangan kemusnahan yang dilakukan Israel kepada negara Islam seperti Palestin, penulis memahami sentimen kemarahan yang melanda rakyat Malaysia.
Pada mulanya, penulis mengakui kami di meja redaksi juga tertanya-tanya mengenai motif kehadiran diplomat yang diketuai oleh bekas timbalan duta negara Israel, David Roet itu ke Malaysia.
Tambahan pula, Israel ini tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Putrajaya. Kita semua lantang mengutuk keputusan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump yang mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel.
Malah, kalau korang masih ingat, 2 orang atlet Israel yang sepatutnya bertanding pada Kejohanan Layar Belia Dunia (YWC) pada tahun 2015 di Taman Lagenda Langkawi juga mengambil keputusan untuk menarik diri atas polisi kerajaan Malaysia terhadap pasukan Israel.
Keratan akhbar Sinar Harian mengenai polisi Malaysia terhadap penyertaan atlet dari Israel.
Jadi, apa bezanya dengan situasi pada kali ini?
Seorang rakan kami di Facebook, Muhammad Anwar Azwan tampil untuk memberi penjelasan dengan bahasa mudah agar kita semua fahami:
Sempena hari cuti ini, saya nak ulas sedikit mengenai isu Diplomat Israel datang ke malaysia.
Saya dengar ada cerita ‘Diplomat Israel jejak kaki kali pertama di Malaysia’ tengah tular.
Ads
Yang fakta: Diplomat Israel menyertai Forum Bandar Sedunia (World Urban Forum atau WUF) di KL sebagai sebahagian daripada delegasi UN-Habitat. Saya pun ada hadir untuk program ini.
Yang auta dan ditokok tambah menjadi headline: Kerajaan menjalin hubungan dengan rejim haram Zionis, kerajaan nak iktiraf Israel, kerajaan jual negara ke Zionis laknatullah.
Sebelum nak sembang, kena bezakan antara diplomasi dua hala (bilateral diplomacy) dan diplomasi pelbagai hala (multilateral diplomacy).
Diplomasi dua hala ni melibatkan dua negara saja.
Hubungan Malaysia-US, hubungan Malaysia-China, hubungan Malaysia-Jepun ni semua dua hala. Hok ni terserah kepada negara masing-masing untuk menjalin hubungan atau tidak dengan sesebuah negara. (Ada lah belajar sikit pengajian am dulu-dulu.
Diplomasi pelbagai hala ni pula melibatkan banyak negara atas satu platform.
Contohnya macam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations), Pertubuhan Perdagangan Dunia (World Trade Organization), Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN), G20, G7, BRICS (Brazil, Russia, India, China, South Africa), Pertubuhan Kerjasama Islam (“Organization of Islamic Cooperation” atau OIC) dan banyak lagi.
Ads
Hok ni, negara perlu ikut peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh pertubuhan. Kalau sesebuah negara nak buat sesuatu, perlu mendapat persetujuan dari semua ahli.
Persidangan WUF 2018 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).
Perjumpaan WUF di KL ni sebenarnya dianjurkan oleh Program Penempatan Manusia UN (UN Human Settlements Programme) atau UN-Habitat.
Malaysia hanya bertindak sebagai pemudahcara untuk menunjukkan komitmen Malaysia terhadap UN. Yang baru-baru ni banyak negara pakat kutuk Donald Trump mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel tu, melalui UN lah.
Kenapa diplomat Israel bernama David Roet dibenarkan masuk Malaysia walaupun Malaysia dan Israel tidak mempunyai hubungan?
Kerana mamat Roet ni bernaung di bawah UN-Habitat sebagai wakil Israel. Dia memasuki Malaysia atas kapasiti diplomat UN-Habitat, bukan sebagai diplomat Israel. Ada beza tu. Macam masa Luis Suarez bermain untuk FC Barcelona, orang tak pandang dia sebagai pemain Uruguay. Dia bermain untuk kelab Sepanyol pada masa tu.
Di peringkat dua hala, pendirian Malaysia jelas dan muktamad, Malaysia tidak mempunyai sebarang hubungan rasmi dengan Israel sejak tahun 1965 selepas Tunku Abdul Rahman mengisytiharkan persona non grata ke atas wakil perdagangan Israel, Moshe Yegar.
Ads
Cuma, tiada undang-undang yang mengatakan orang Israel tidak boleh menjejaki negara kita. Kalau tidak, tak jadilah Tun M menjemput 14 pelajar Israel dan pasukan kriket Israel ke Malaysia pada tahun 1997.
Tapi di peringkat pelbagai hala, Malaysia tidak boleh menghalang kemasukan diplomat yang mewakili pertubuhan antarabangsa di mana Malaysia merupakan ahlinya.
Wakil Indonesia di persidangan WUF 2018 di Kuala Lumpur.
Diplomat UN ni memiliki pasport diplomatik yang dikenali sebagai ‘Laissez Passer’ (bermaksud ‘Let him pass’ dalam Bahasa Perancis). Menurut Konvensyen Kekebalan dan Keistimewaan Pegawai-Pegawai UN (Convention on the Privileges and Immunities of the United Nations) yang dipersetujui oleh Malaysia, kerajaan tak boleh menghalang kemasukan pegawai UN. Dan perkara sama termaktub dalam Akta Organisasi Antarabangsa (Keistimewaan dan Kekebalan) Tahun 1992.
Adakah kita boleh bantah kemasukan pegawai UN yang merupakan warganegara Israel? Boleh tapi leceh. Ia melibatkan kajian semula ke atas undang-undang UN dan undang-undang yang sedia ada seperti Akta Organisasi Antarabangsa di atas.
WUF ni bukan perjumpaan high-level antara pemimpin pun. Ia lebih kepada perjumpaan golongan profesional daripada pertubuhan antarabangsa mengenai isu perbandaran. Ia bukan pasal Israel atau agenda Israel.
Media kita pula pergi memetik sumber seperti The Times of Israel yang kata kononnya Israel memandang berat tentang kehadiran diplomat Roet dengan harapan ia dapat memperbaiki hubungan Israel-Malaysia. Yang korang dah tahu Yahudi tu lidah bercabang korang nak percaya buat apa? Dia orang pun pandai main persepsi lah untuk menjayakan agenda mereka.
Jadi tak perlu nak mempolemikkan isu dan melibatkan nama pemimpin negara. Atau acah-acah pandai nak kaitkan nilai dagangan Israel-Malaysia dengan insiden ini untuk membuat fitnah “Malaysia nak menjalin hubungan dengan Israel”.
AnwarAzwan 15.2.2018
Jadi, clear sekarang? Atas dasar Malaysia sebagai salah sebuah negara keahlian dan kebetulan pula merupakan tuan rumah untuk WUF ini, kita perlu bersifat diplomatik ke atas inti pati persidangan tersebut.
Bukan politik yang dibincangkan tetapi isu perbandaran Israel. Agak-agak, ada tak negara persidangan yang mengangkat isu perbandaran haram Israel ke atas tanah Palestin? Hhm..
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Tidak dinafikan apa sahaja yang dimuat naik menerusi aplikasi TikTok pastinya akan mendapat perhatian ramai dan menjadi trending. Malah, teknik pembelian dan marketing oleh generasi baru juga kini lebih terarah pasaran atas talian atau online shopping.
Siapa sahaja yang tidak kenal dengan personaliti terkenal di media sosial ini. Khairul Aming atau nama sebenarnya Khairul Amin Kamarulzaman mula popular dalam kalangan rakyat Malaysia apabila dia memuat naik video tutorial masakannya di Instagram.
Anak jati Kelantan ini telah berkongsi pandangan beliau mengenai ‘kuasa unik’ FYP di platform TikTok yang membawa sesebuah kedai makan menjadi tular.
Menurut Khairul Aming, tahun 2022 membawa media sosial TikTok menjadi instrument marketing paling pantas untuk restoran.
“Banyak kedai makan yang viral sekelip mata, bawa sales ratus ribu dengan hanya satu video dari random person on TikTok. That’s the unique power of FYP,” katanya.
Beliau melihat platform TikTok menjadi a happy place kerana memaparkan kandungan yang berunsurkan hiburan dan sangat ringan untuk pengguna nikmati.
“Jadi sebab tu video pendek pasal restoran pun boleh jadi topik perbualan kat TikTok, and everybody seems to enjoy it. Tapi macam mana kedai boleh viral overnight?”
Beliau berpandangan memasuki ke platform TikTok begitu mudah berbanding Instagram dan YouTube. Tidak memerlukan pengikut yang ramai tetapi boleh menghasilkan video begitu menarik untuk menarik ramai pengguna mampu juga untuk muncul di FYP.
“So assuming ada kedai makan jual Kunafa, and 200 orang pergi. 10 orang buat video pasal kunafa ni, and 1 orang masuk FYP dengan views 500k. So sekarang 500,000 orang kenal kedai kunafa ni dengan effort seorang pelanggan ni.
“Crowd kedai yang 200 orang naik ke 2,000 orang, and daripada 10 orang buat video now dah naik ke 100 orang. Daripada 100 orang ni 10 orang lagi FYP dengan views 500K menjadikan total exposure 500K x 10 = 5 juta exposure. Bila benda ni terjadi maka wujudlah title “makanan viral”,” ujarnya.
Bagi Khairul Aming, proses ‘viral’ perlu terjadi dengan sendiri dan memerlukan penyertaan daripada orang ramai.
“Satu real life example. Hari tu aku ada nampak donut Starbucks yang letak caramel tu kat FYP Tiktok. Video tu ada 1.6M views. Hari keesokan aku pergi Starbucks, order benda sama and buat video jgk.
My video tu pun masuk FYP juga dengan 2.3M views. And then ada next person pergi Starbucks after tengok my video. So chain of reaction tu bersambung and Starbucks dapat berjuta-juta free exposure marketing tanpa cost. Ini yang orang panggil User-Generated Content (UGC) and it’s very effective, cheap, honest and scalable marketing method.”
Bagaimanapun, Khairul Aming juga berpandangan tidak semestinya sesebuah kedai makanan menjadi tular disebabkan video. Hal ini disebabkan sesuatu perkara itu tular jika ia menarik minat penonton.
“Selalunya kalau kedai tersebut ada menu unik, kedai cantik atau kuat latar ceritanya, ia mudah untuk tular.”
Malah, rata-rata netizen berterima kasih atas perkongsian khairulaming ini.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Pandemik Covid-19 terus menjadi punca kematian tertinggi di dunia.
Terbaru bekas presiden India, Pranab Mukherjee menjadi mangsa apabila beliau dilaporkan meninggal dunia selepas 21 hari disahkan positive virus COVID-19.
Menerusi laporan berita AP, beliau dikesan dijangkiti virus tersebut ketika dimasukkan ke hospital kerana menjalani pembedahan untuk membuang darah beku diotaknya.
Kematian tokoh politik India itu disahkan sendiri oleh anakya Abhijit menerusi satu ciapan di akaun Twitternya.
Mendiang yang berusia 84 tahun merupakan Presiden India dari tahun 2012 hingga 2017. Sebelum memegang jawatan sebagai Presiden beliau pernah menjawat jawatan sebagai Menteri Pertahan, Kewangan dan Hal Ehwal Luar Negeri.
Mukherjee pernah dianugerahkan dengan gelaran Bharat Ratna pingat penghormatan awam tertinggi India pada tahun 2019. Beliau meninggalkan dua orang anak lelaki dan seorang anak perempuan, manakala isterinya telah meninggal dunia pada tahun 2015.
***P/S : Untuk Remaja semua sentiasalah menjaga penjarakan sosial dan mengenakan topeng muka ketika berada di luar rumah. Prihatin dengan keadaan sekeliling.
Insya-Allah kita berjaya menhadapi pandemik COVID-19 dengan baik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Ramai yang mengecam tindakan pelajar genius Matematik, Nur Fitri Azmeer Nordin ketika dia ditangkap pihak berkuasa di London pada 2015 kerana memiliki 30,000 imej dan video lucah melibatkan kanak-kanak. Akibat perbuatannya, dia menerima hukuman penjara 5 tahun, terkini sudah bebas dan meneruskan pengajian di UKM.
Di sebalik kisah Nur Fitri yang pernah menggemparkan negara ternyata, masih ramai “musang berbulu ayam” bersembunyi di sebalik identiti masing-masing yang memiliki imaginasi seksual luar biasa terhadap kanak-kanak.
Tidak terkejut kerana Malaysia berada di kedudukan pertama di Asia Tenggara paling banyak memuat naik video lucah kanak-kanak seperti didedahkan oleh pihak berkuasa Belanda kepada Polis Di Raja Malaysia.
Teruknya perangai! Memalukan dan ternyata ramai berselindung di sebalik identiti. Pura-pura baik di depan tetapi sebenarnya ada kecenderungan seksual yang sangat menakutkan.
Menurut laporan The Star, Pegawai Polis Di Raja Malaysia dari Seksyen Siasatan Seksual, Wanita & Anak (D11), Bukit Aman, Asistan Komisioner Ong Chin Lan mendedahkan bahawa data yang diperoleh daripada polis Belanda yang berpengkalan di Malaysia 2015 mendedahkan bahawa 17,338 alamat IP yang terlibat dengan pornografi kanak-kanak adalah dari Malaysia tertinggi di Asia Tenggara.
Kesemua IP address ini berkaitan memuat naik dan memuat turun gambar serta visual pornografi kanak-kanak.
184 orang kanak-kanak jadi mangsa serangan orang dikenali
Secara purata sebanyak 60 orang kanak-kanak mendapat serangan seksual daripada penjenayah yang dikenali melalui internet pada tahun 2014. Jumlah tersebut meningkat kepada 184 kanak-kanak pada 2015 dan 183 pada tahun 2016. Bagaimana pun pada 2017, jumlahnya menurun kepada 117.
Tapi apa yang amat dibimbangkan, kesemua serangan seksual ini melibatkan kanak-kanak mengenali invidivu tersebut melalui internet.
Dan aplikasi seperti WeChat, Facebook, Whatsapp, BeeTalk menjadi asbab kepada 51 peratus mangsa berusia di antara 13-15 tahun berkenalan dengan pelaku melalui aplikasi tersebut (inilah kesannya bila ibu bapa kurang mengambil berat apabila memberikan telefon bimbit kepada anak-anak dan langsung tidak melakukan pemantauan terhadap mereka).
Trend berkenalan sangat membimbangkan
Siasatan dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), kanak-kanak berusia antara 10-17 tahun pada 2015, 91.6 % daripadanya memiliki telefon bimbit sebelum umur 15 tahun manakala 88.5 % lagi memiliki akaun facebook atau akaun media sosial lain. Ia juga mendapati hanya 35.6 % ibu bapa yang memantau anak-anak mereka di media sosial.
Lebih membimbangkan 60 % kanak-kanak perempuan dan 40 % kanak-kanak lelaki akan terus berjumpa kenalan mereka yang mereka kenali di media sosial.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Dari pentas Hero Remaja 2019/2020 hingga kini bergelar duta Xiaomi Malaysia, Meerqeen terus melangkah lebih jauh. Bersama REMAJA, dia berkongsi tentang aspirasi, keberanian mengambil risiko, definisi kejayaan serta mengapa kolaborasinya bersama Xiaomi lebih daripada sekadar menjadi wajah sebuah jenama.