Teka teki mengenai pemilihan universiti untuk jaguh pecut Malaysia, Azeem Fahmi akhirnya terjawab apabila unit track & field Auburn University menerusi Instagram mereka telah memuat naik poster mengalu-alukan jejaka berusia 18 tahun itu ke kampus mereka.
Dalam hantaran tersebut tertulis, “Malaysia to Auburn, welcome home Azeem Fahmi.”
Untuk pengetahuan pembaca REMAJA, ketua jurulatih bagi sukan Olahraga di universiti tersebut ialah Leroy Burell yang merupakan pemegang pingat emas Olimpik.
Semestinya kehadiran Azeem di sana memberi tambah nilai kepada universiti tersebut terutamanya kepada pasukan olahraga mereka, selain Azeem mampu berlatih di bawah kendalian jurulatih bertaraf dunia.
Ads
Azeem kini merupakan pemegang rekod kebangsaan acara pecut 100-m lelaki dengan catatan masa 10.09s yang dibuatnya ketika Kejohanan Olahraga Dunia Bawah 20 Tahun yang bertempat di Cali, Colombia pada Ogos lalu.
Merupakan pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia, dia memperolehi 6A daripada keseluruhan 9 subjek yang diambil. Antara subjek yang beliau memperoleh A dan A+ adalah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Sejarah, Sains dan Ekonomi.
Ads
Dia yang merupakan bekas pelajar Sekolah Menegah Kebangsaan Gunung Rapat, Ipoh, Perak membuktikan walaupun sibuk dengan latihan sebagai seorang atlet, tidak mustahil untuk turut cemerlang dalam pelajaran jika ada usaha sewajarnya.
Sebelum ke SMK Gunung Rapat ketika berada di tingkatan dua, Azeem sebenarnya terlebih dahulu pelajar di sekolah asrama penuh berprestij, Sekolah Tuanku Abdul Rahman sebelum mengambil keputusan berpindah ke sekolah yang menyediakan latihan intensif dalam olahraga.
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Ratu terjun negara Datuk Pandelela Rinong dan gandingannya Nur Dhabitah Sabri terlepas tiket untuk ke Sukan Olimpik Paris 2024 selepas hanya menamatkan saingan acara 10 meter (m) platform seirama di kedudukan ke-12 di Kejohanan Akuatik Dunia di Doha, Qatar, malam tadi.
Ia selepas gandingan itu gagal menampilkan prestasi terbaik mereka untuk menduduki kedudukan tersebut daripada 16 gandingan dengan mengutip 240.06 mata keseluruhan di final acara berkenaan yang berlansung di Pusat Akuatik Hamad.
Tempat pertama menjadi milik pasangan China, Chen Yuxi-Quan Hingchan yang mengumpul keseluruhan 362.22 mata keseluruhan, manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing disambar pasangan Korea Utara, Kim Mi Rae-Jo Jin Min (320.70 mata) dan gandingan Great Britain, Toulson Lois-Spendolini Sirieix (299.34 mata).
Pandelela-Dhabitah perlu menamatkan saingan dalam kelompok empat terbaik bagi mengesahkan tiket ke Sukan Olimpik Paris.
Pada Ahad, Pandalela yang merupakan pemenang pingat gangsa Sukan Olimpik Rio 2016 terlepas tiket ke Paris dalam acara kegemarannya 10m platform individu selepas menamatkan saingan di tempat ke-29 dengan mengumpul 231.15 mata, sekali gus gagal ke separuh akhir.
Sebelum ini, pasangan penerjun negara ini berjaya menamatkan saingan acara 10 meter (m) platform seirama di kedudukan ke-12 di Kejohanan Akuatik Dunia.
Terdahulu, dua penerjun lelaki negara, Ooi Tza Lian dan Muhammad Syafiq Puteh tersingkir di pusingan kelayakan 3m papan anjal invidu lelaki selepas masing-masing hanya menduduki tempat ke-23 (352.10 mata) dan 45 (296.35 mata).
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Selepas lebih sebulan Majalah Remaja bersama-sama rakan strategik Dewan Bahasa & Pustakan serta Jabatan Pendidikan Negeri Selangor melancarkan pertandingan mengarang esei bertemakan ‘Ceritakan Malaysia Anda’, akhirnya 10 orang pemenang utamanya telahpun diumumkan pada hari ini.
Pertandingan yang dibuka kepada pelajar sekolah menengah berusia 15 – 17 tahun dan pelajar prauniversiti/universiti berusia 18 -22 tahun ini adalah bersempena kempen patriotik ‘Saya #RemajaMalaysia’ yang dilancarkan oleh Majalah Remaja pada bulan Ogos dan September lalu.
Menariknya, meskipun negara sedang berada dalam musim wabak Covid-19, pertandingan ini menerima sambutan yang cukup menggalakkan daripada para pelajar. Sejumlah 525 penyertaan telahpun diterima oleh kami untuk diadili oleh pihak editorial Majalah Remaja dan wakil daripada Dewan Bahasa & Pustaka.
Dan Pemenangnya Ialah..
Bukan mudah bagi kami memilih hanya 5 orang pemenang bagi setiap kategori. Apapun, hasil kreativiti, seni penulisan dan idea yang dikarang oleh para pelajar telah kami teliti dengan cermat agar pemenang yang tersenarai pada edisi pertama ini adalah yang terbaik.
Bagi kategori Sekolah Menengah, tempat pertama dimenangi oleh Nur Isma Faqihah Binti Mohd Zulkifli dari Sekolah Menengah Kebangsaan Cha’ah, Segamat Johor.
Nur Isma Faqihah Binti Mohd Zulkifli (Sekolah Menengah Kebangsaan Cha’ah, Segamat Johor).
Tempat kedua dimiliki oleh pelajar yang baru sahaja dinobatkan sebagai Pembahas Terbaik Pertandingan Debat Pendidikan (DeKan) 2020 semalam, Aiman Izdihar Bin Amran dari Sekolah Dato’ Abdul Razak, Negeri Sembilan. Tempat ketiga pula jatuh kepada pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Ahmadshah, Sabah iaitu Nur Izzati Zahidah Md Asmara.
Wakil Aiman Izdihar Bin Amran (Sekolah Dato’ Abdul Razak, Negeri Sembilan).Wakil Nur Izzati Zahidah Md Asmara (Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Ahmadshah, Sabah).
Dua kedudukan sagu hati dimiliki oleh Rabiatul Insyirah Ahmad Shah dan Nur Alya Nabihah Mohd Zaidi; masing-masing dari Sekolah Tun Fatimah, Johor. Mereka berdua diwakili oleh ibu bapa pada hari ini.
Wakil Rabiatul Insyirah Ahmad Shah (Sekolah Tun Fatimah, Johor).Wakil Nur Alya Nabihah Mohd Zaidi (Sekolah Tun Fatimah, Johor).
Tidak ketinggalan, Majalah Remaja turut memberikan penghargaan kepada sekolah yang telah menghantar penyertaan pelajar terbanyak pada kali ini. Dengan sejumlah 35 penyertaan, Sekolah Menengah Seksyen 24 (2) Shah Alam telahpun membawa pulang kategori tersebut dan diwakili oleh Puan Sufida.
Puan Sufida mewakili Sekolah Menengah Seksyen 24 (2) Shah Alam..
*
Debaran turut dirasai bagi kategori Prauniversiti/Universiti pula. Juara menjadi milik pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia, Nur Farhan Hasbullah.
Nur Farhan Binti Hasbullah (Universiti Kebangsaan Malaysia).
Kedudukan naib juara disandang oleh Muhammad Aziim Mohd Zolkfly (Universiti Utara Malaysia) manakala pemenang tempat ketiga menjadi milik Priiyalakhshmi A/P Kumarrajah dari Universiti Kebangsaan Malaysia.
Muhammad Aziim Mohd Zolkfly (Universiti Utara Malaysia)Wakil Priiyalakhshmi A/P Kumarrajah (Universiti Kebangsaan Malaysia).
Sukacita dimaklumkan bahawa pertandingan mengarang esei Saya #RemajaMalaysia ini telahpun menerima 66 penyertaan daripada pelajar bukan berbangsa Melayu dari seluruh negara. Ini adalah satu perkembangan positif yang menunjukkan bahasa kebangsaan semakin dikuasai dan dicintai oleh para pelajar sejagat.
Sementara itu, pelajar Sunway College, Abdul Halim Baruddin dan Muhammad Saifullah Muhamad dari Universiti Sains Islam Malaysia masing-masing menerima hadiah sagu hati.
Abdul Halim Baruddin (Sunway College).Muhammad Saifullah Muhamad (Universiti Sains Islam Malaysia).
Untuk pengetahuan, selain daripada hadiah wang tunai dan bahan bacaan yang disumbangkan oleh pihak Dewan Bahasa & Pustaka, para pemenang turut menerima trofi, sijil beserta produk tajaan Canon Malaysia, Summerie Malaysia, Good Virtues Co, innisfree Malaysia dan Marrybrown Malaysia.
Tahniah kami ucapkan kepada kesemua para peserta yang mempamerkan mutu penulisan yang cukup memberansangkan. Ini menandakan bahawa remaja pada era digital ini tetap mendahulukan kualiti dan skil penulisan yang mantap dan wajar dibanggakan.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
2) Ikhwan tidak selincah abangnya semasa beraksi di padang bola.
3) Fikri sehebat bapanya ketikat berdebat di pentas.
4) Baju Nurliyana tidak semahal baju Khairiah.
Empat ayat di atas merupakan contoh penggunaan imbuhan “se-” dalam konteks yang berbeza. Sebelum saya jelaskan apa yang membezakan penggunaan awalan “se-” di atas, eloklah kita berkenalan dahulu dengan awalan “se-”. Awalan “se-” merupakan awalan kata adjektif apabila digabungkan dengan kata dasar membawa pengertian sama. Contoh secerah yang membawa maksud sama cerah, sehebat membawa maksud sama hebat, segagah yang membawa maksud sama gagah. Contoh penggunaan awalan “se-” yang membawa maksud sama ialah pada ayat (1) dan (3) di atas.
Walau bagaimanapun, jika kita ingin membuat perbandingan yang membawa maksud tidak sama, kata nafi tidak perlu berada di hadapan kata berimbuhan “se-” tersebut sebagaimana contoh pada ayat (2) dan (4).
Ayat (2) menunjukkan bahawa kelincahan Ikhwan di padang bola tidak sama dengan kelincahan abangnya. Hal ini menunjukkan abang Ikhwan lebih lincah daripada Ikhwan apabila berada di padang bola. Begitulah halnya dengan ayat (4) yang jelas menunjukkan bahawa, baju Khairiah lebih mahal daripada baju Nurliyana.
Daripada keempat-empat contoh ayat di atas dapatlah dibuat kesimpulan bahawa, walaupun penggunaan awalan “se-” membawa maksud sama, namun maksudnya tidak serupa bergantung bagaimana ayat itu dipersembahkan mengikut konteks. Kata berawalan se- juga tidak boleh diikuti dengan perkataan seperti atau denganuntuk membawa maksud sama. Lihat dua contoh dua ayat ini.
Ayat Contoh:
5) Beliau tidak segagah seperti Hang Tuah
6) Warna baju kakak sehijau dengan warna daun
Kedua-dua ayat di atas tidak gramatis, kerana hadirnya perkataan seperti pada ayat (5) dan dengan pada ayat (6). Justeru, berhati-hatilah ketika menggunakan awalan “se-” kerana penulisannya sama, namun maksudnya tidak serupa.
Penyiaran artikel ini merupakan kerjasama Majalah Remaja bersama Dewan Bahasa & Pustaka. Artikel ini ditulis oleh Dr. Hjh Noor Zila binti Md. Yusuf
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Insiden remaja maut ditembak di Keningau mengejutkan negara. Ketahui kronologi kejadian, hasil siasatan polis dan pengajaran penting buat remaja serta ibu bapa mengenai bahaya senjata buatan sendiri.