Untitled design - 2020-10-19T155702.104

‘Bagaikan acara bulanan’, itulah gambaran yang diberikan netizen dengan luahan rasa kecewa dan geram berikutan masalah gangguan bekalan air di negeri Selangor.

Baru saja pulih daripada insiden paip pecah, pengguna air di Selangor kini berdepan dengan saut lagi kegendalaan bekalan air. Kali ini daripada sumber air yang tercemar. Lokasi yang terlibat adalah Kuala Lumpur, Petaling, Klang,/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak, dan Kuala Langat.

Gangguan tersebut menjejaskan hampir 1.2 juta akaun di hampir 1,300 kawasan.

IKLAN

Ramai mempersoalkan mengapa masalah itu berulang dari tahun ke tahun dan memohon pihak berkaitan agar menangani isu berkenaan dengan bertanggungjawab.

RM 20,000 Ganjaran Menanti

IKLAN

Terbaru, Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar Negeri Selangor, Hee Loy Sian memaklumkan, kerajaan negeri bersetuju untuk memberi ganjaran sehingga RM 20,000 kepada mana mana pihak yang memberi maklumat berkaitan pencemaran sungai Selangor sehingga tertangkapnya dalang kejadian itu.

IKLAN

“Pada masa sama, kita akan mengalakkan orang ramai bertindak sebagai whistleblower iaitu kita akan beri ganjaran RM20,000 kepada mereka yang mendedahkan unsur-unsur mencemarkan sungai,” katanya selepas mengadakan lawatan di muka sauk Lori Rawatan Air Selangor Fasa 2 pada Isnin.

Menurut Air Selangor, mereka terpaksa memberhentikan loji rawatan air Sungai Selangor Fasa 1, Fasa 2, Fasa 3, dan Rantau Panjang akibat pencemaran yang dikesan di sumber air pada 19 Oktober 2020 pada jam 2 pagi.

Kalau korang masih ingat, sebelum ini sumber air ini pernah tercemar akibat sisa syarikat selenggara kenderaan berat tempoh hari yang menyebabkan gangguan yang paling teruk tahun ini.