6 Sebab Kenapa Jodoh ‘Berat’ Dan Lambat Sampai

3174

Rezeki, ajal maut dan jodoh semuanya di tangan Tuhan. Tidak ada satu pun yang kita boleh nafikan tentang ketentuan ini.

Tapi bila jodoh lambat sampai, semua dah kelam kabut tak tentu arah fikir yang bukan-bukan. Kenapa orang tak nak dekat aku? Buruk sangat ke aku ni?

Walaupun tidak semua, namun ada segelintir individu yang masih single berfikiran seperti ini. Sebenarnya, terdapat beberapa faktor mengapa jodoh seseorang itu ‘berat’ dan lambat sampai.

Jom kita semak sebab-sebab apa yang mungkin membuatkan jodoh korang ‘berat’.

1. Usaha belum sempurna

Walaupun dah cuba berusaha, tapi usaha yang dilakukan belum cukup sempurna. Contohnya, kita telah berusaha mencari jodoh, tetapi berhenti pada usaha yang ke 99. Sedangkan mungkin Allah hendak memberikan kita jodoh dalam usaha yang ke 100.

So, korang faham tak? Maksudnya jangan pernah berhenti berusaha untuk mencari jodoh. Setiap orang ada jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah. Cepat atau lambat, semuanya terserah kepadaNYa.

2. Terlalu memilih

Nak yang cantik, handsome, kulit putih atau paling kurang pun tinggi lampai. Taste tak nak kalah. Hiks! Macam mana jodoh nak lekat kalau memilih sangat?

3. Tidak berdoa

Bila dah usaha, jangan lupa untuk berdoa juga. Kalau solat pun malas, apa lagi nak berdoa. Dekatkan diri kepada agama dan ikut segala suruhanNya. Dengan berdoa, insyaAllah semua masalah dapat diselesaikan.

Gambar hiasan (Kredit foto: Instagram Neelofa)

4. Tiada daya penarik

Diri kita umpama magnet kepada pasangan mahupun orang lain. Jadi, korang perlu meningkatkan power magnet tersebut dengan bersikap lebih positif dan tidak mempunyai perasaan hasad dengki terhadap orang lain.

Banyakkan istighfar kerana amalan ini dapat menyucikan hati daripada segala ‘kekotoran’.

5. Tidak dapat restu ibu bapa

Mungkin mak ayah korang belum bersedia untuk melepaskan anak mereka. Ibu mana yang tidak mahu melihat anaknya berkahwin, tetapi dalam hati masih tidak benar-benar mahu melepaskan anaknya.

Ini merupakan salah satu masalah besar juga. Namun, jangan kerana sebab ini korang hilang kehormatan pada orang tua sendiri!

6. Yang baik selalunya datang lambat

Pernah dengar kan statement ni? Klise kan? Tapi korang kena percaya bila orang-orang tua selalu cakap, jodoh yang baik datang lambat sebab seseorang yang mementingkan kesempurnaan akan mencari dan terus mencari.

Apa kata korang cuba muhasabah diri dan perbaiki diri untuk jadi lebih baik. InsyaAllah bila kita sudah menjadi individu yang lebih baik, mungkin pada waktu itulah baru kita betul-betul bersedia untuk berumah-tangga.