Minggu lalu, kecoh sebentar dunia media sosial tempatan setelah seorang peniaga yang dikenali sebagai Jannatul Sobah atau Sobah Rajaai menerima kecaman sewaktu dirinya menjayakan sesi tutorial secara langsung di TikTok bagi berkongsi ilmu solekan.
Biarpun niatnya ikhlas untuk berkongsi, sesi tersebut bertukar sedikit negatif setelah ruangan komen dicemari oleh komen warganet yang mengecam aspek fizikal Sobah dan melontarkan kata-kata berbaur face shaming secara keterlaluan.
Kejadian tersebut telah menarik perhatian masyarakat termasuklah nama besar seperti penyanyi Yuna dan Aizat yang memberikan sokongan kepada Sobah dan berharap agar dirinya tidak mempedulikan komen-komen tidak berasas warganet.
Tidak lama kemudian, Sobah membuat satu hantaran di akaun Facebook dan berkata sejujurnya dia terkesan dengan segelintir masyarakat yang suka mengecam. Dia hanya buat sesi live video di TikTok untuk berkongsi ilmu, sebaliknya lain pula yang difikir oleh masyarakat.
*
Ads
Bangkit dengan penuh bersemangat, gadis ini telah tampil dengan transformasi menakjubkan hasil riasan seorang jurusolek yang dikenali sebagai Syakirah Syabari.
Jurusolek tersebut berkongsi gambar dan video solekan yang dilakukan terhadap Sobah Rajaai dan hasilnya nyata tidak mengecewakan!
Sesi solekan berkenaan dirakam dan dimuat naik ke akaun Facebook Syakirah. Rata-rata memuji kecantikan gadis ini selepas sesi tersebut.
Ads
Ads
Di sini, kami ingin menjelaskan bahawa kecantikan asli sememangnya wujud dalam diri setiap insan. Tanpa mengenakan solekan pun, jika hati kita bersih dan ikhlas, aura positif itu akan sentiasa terpancar pada wajah.
Dengan sedikit bantuan solekan ini, ia akan menambah seri kepada wajah sesiapa termasuklah Sobah.
Semoga Sobah lebih kuat dan terus maju jaya dalam perniagaan yang diceburi.
Alhamdulillah, rata-rata rakyat Malaysia bersyukur apabila kerajaan umum bakal jemaah umrah dari Malaysia dijangka dapat menunaikan ibadah itu di tanah suci paling awal pada Januari tahun depan.
Gambar Hiasan Via Berita Harian
Menunaikan Umrah dan Haji impian bagi setiap seorang muslim. Peluang sebegini ‘once in a life time’.
Namun, dalam keterujaan kita pergi ke Tanah Suci, jangan dilupa persediaan dari segi kelengkapan penjagaan peribadi tambahan lagi di zaman pandemik Covid-19 ini. Terdapat pelbagai syarat tambahan yang perlu dipatuhi oleh seseorang yang berhasrat untuk mengerjakan umrah. Kegagalan mematuhi syarat tersebut mungkin akan menyukarkan segala urusan dan perjalanan mengerjakan ibadah suci ini.
Terbaharu, kemahiran menggunakan telefon pintar telah menjadi ‘syarat’ penting bakal jemaah sebagai persediaan untuk pergi menunaikan umrah.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif TH Travel & Services Sdn Bhd, Datuk Ahmad Ruzman Ahmad Razali, syarat baru ini telah dibuat kerana hampir setiap pergerakan di Mekah memerlukan para jemaah menggunakan beberapa aplikasi untuk mendaftar masuk di setiap lokasi.
“Dari segi penggunaan telefon pintar ini pula, sekiranya seseorang itu tidak tahu menggunakan telefon, mereka mungkin perlu merujuk kepada sesiapa yang lebih muda atau lebih tahu. Hal ini kerana beberapa tempat haruslah menggunakan telefon bimbit untuk memasukinya. Sebagai contoh, semasa aktiviti tawaf dan solat lima waktu, semua jemaah perlu menunjukkan permit serta kad vaksinasi pada telefon masing-masing.” tambahnya lagi.
Beliau juga mengingatkan masyarakat di luar sana agar memilih ejen pelancongan yang mempunyai lesen dan berdaftar dengan pihak berwajib. Hal ini bagi mengelakkan diri daripada ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
Datuk Ahmad juga menasihati orang ramai agar menangguhkan hasrat suci mereka untuk menunaikan umrah jika tidak bersedia dan tidak mahu berdepan dengan pelbagai syarat SOP yang ketat. Hal ini dikatkan demikian kerana SOP ini pasti akan dilonggarkan pada masa hadapan.
Bagi yang bakal mengerjakan umrah, penulis doakan korang selamat pergi dan pulang. Semoga ibadah diterima Allah SWT, aminnn..
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Nampaknya ada satu berita baik untuk rakyat Malaysia apabila kerajaan hari ini memutuskan untuk membatalkan semua saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang dikenakan kepada pengguna.
Pengumuman ini dilakukan oleh Menteri Pengangkutan, Anyhony Loke Siew Fook yang memaklumkan bahawa kesemua saman AES sejak 2012 berjumlah 3.1 juta, membabitkan nilai RM435 juta dibatalkan.
Beliau berkata, kerajaan juga memutuskan AES akan diambil alih oleh Jabatan Pengangkutan Jalan, mulai 1 September ini.
“Ia selepas kerajaan putuskan untuk tidak sambung kontrak dengan dua syarikat konsesi AES,” katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini.
Menurut Loke, kerajaan akan membayar balik secara berperingkat RM555 juta daripada Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang digunakan kerajaan terdahulu bagi membayar pengambilalihan dua syarikat konsesi AES.
Pada 12 Jun lalu, Loke berkata, kerajaan mengkaji semula AES yang mana keputusannya akan dimaklumkan dalam tempoh sebulan atau dua bulan. Sumber :- HARIAN METRO
Bila nampak saja tanda ini, pengguna jalan raya akan memperlahankan kenderaan masing-masing sebelum memecut kembali selepas melintasi kamera aes
Kamera AES yang sudah merakam lebih jutaan pesalah jalan raya yang membawa kenderaan laju dari had ditetapkan
Menurut semakan di Wikipedia, AES adalah satu usaha kerajaan Malaysia menerusi Kementerian Pengangkutan / Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk memperbaiki dan mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia yang dikira terlalu tinggi. JPJ menswastakan projek AES itu.
Dalam perbahasan Rang Undang-undang (RUU) Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010, timbalan menteri pengangkutan ketika itu memaklumkan bahawa urusan itu akan dikendalikan oleh Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle (M) Sdn Bhd. Kerajaan tidak mengeluarkan apa-apa peruntukan kerana mesin, kamera dan semuanya akan disediakan oleh dua syarikat ini.
Kereta yang dipandu laju melebihi had yang ditetapkan akan dikenakan saman RM300. Sistem AES dikuatkuasakan pada 23 September 2012. Pada lapan hari pertama pelancarannya, sebanyak 63,558 kesalahan trafik telah dicatatkan dan sebanyak 170 juta saman akan dikeluarkan. AES dimiliki oleh Kementerian Pengangkutan dan bukan entiti persendirian.
Wow, so lebih baik ada AES atau tidak ya? Apa komen korang mengenainya?
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!