Apabila Laksa Sarawak dinamakan sebagai antara hidangan terbaik yang pernah dirasai oleh mendiang Anthony Bourdain, kami yakin Malaysia mempunyai seleksi makanan terbaik di dunia.
Kini, tiba masa untuk jenama Lonely Planet pula untuk mengiktiraf makanan dari Malaysia. Kalau korang rajin untuk mengikuti Lonely Planet, pasti korang tahu bagaimana berprestijnya mereka memilih makanan dan destinasi percutian untuk dimasukkan ke dalam carta.
Hanya yang terbaik, daripada yang terbaik!
Terbaru, mereka mengeluarkan senarai 5 makanan terbaik dari seluruh dunia. Guess what, Kari Laksa yang korang selalu order untuk makan tengah hari berada pada kedudukan kedua!
Ads
Mungkin kerana campuran rasa masam, pedas, manis and all the beautiful senses in this world yang membuatkan kari laksa digemari oleh Lonely Planet.
Nak tahu apa 4 lagi makanan yang tersenarai. Ini dia..
Nak pandu kereta rasanya semua orang boleh pandu dengan baik, tidak kira la sama ada lelaki atau pun perempuan. Tapi, tak semua pula tahu bagaimana nak menjaga kereta agar kondisi kekal tip top!
Mungkin untuk cik abang dekat luar sana tu dah memang ‘master’ bab-bab jaga kereta. Maklum saja, kereta kan ‘bini’ kedua kaum lelaki.
Cuma, untuk akak-akak yang tak berapa nak tahu dan ambil tahu, jangan risau sebab ada seorang brother ni cukup prihatin dengan kaum Hawa dan dia telah pun berkongsi tip penjagaan kereta khusus buat wanita. Sweet kan? Hiks!
Jom baca thread twitter yang dibuat oleh Sheikh Obaid ini.
Tip 1: Minyak hitam
Tip 2: Air Radiator
Tip 3: Tekanan udara tayar
Tip 4: Brake Pad
Tip 5: Penapis udara
Tip 6: Minyak kotak gear (Gearbox)
Tip 7: Bateri
Lepas ni, boleh la akak-akak dekat luar tu belajar serba sedikit tentang kereta. Nanti tak ada la mereka kata perempuan ni hanya tahu bawa tapi tak tahu jaga kan?
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Setiap kali tiba bulan September je, mesti ramai yang tercari-cari satu makanan di stor besar dan pasaraya. Mooncake!
Bukan senang nak cari sepanjang tahun, jadi jangan lepaskan peluang korang untuk mencuba. Jika pensijilan Halal menjadi persoalan, jangan was-was lagi. REMAJA senaraikan 5 tempat untuk korang mencari mooncake dengan hati tenang, gitu!
01
STARBUCKS MALAYSIA
Setiap kali tiba musim perayaan di Malaysia, penulis guarantee Starbucks akan menjadi antara stor pertama yang menawarkan makanan tradisional di kaunter mereka.
Untuk festival Mid-Autumn ini, mereka sediakan mooncake dalam sebuah kotak yang berisi 4 biji. Antaranya adalah tiramisu, kacang bercampur kopi, espresso chestnut dan favourite kami, teh hijau.
Harga RM88 satu kotak
02
PURPLE CANE-TEA
Bukan je korang boleh dapatkan mooncake sekarang, korang pun boleh makan tea mooncake! Apa benda pula ni? Ia adalah mooncake khas oleh Purple Cane-tea yang diperbuat dalam stail Cantonese.
Setiap biji dimasukkan dengan beberapa jenis teh seperti teh hijau, black tea, oolong dan Pu’er tea.
Harga RM59.90 satu kotak / RM9.90 sebiji
03
KLT FOOD INDUSTRIES
Peminat mooncake di Malaysia mesti kenal dengan KLT Food. Mana tidaknya, mereka telahpun berada di pasaran sejak tahun 1971 lagi dan merekalah pengusaha mooncake pertama yang menerima sijil Halal di Malaysia.
Penulis cadangkan agar korang mencuba beberapa jenis mooncake istimewa yang sukar didapati di stor lain seperti Durian Pearl mooncake, Sweet Purple Potato mooncake dan Omochi sedap!
Yaaa, mereka popular di kalangan penggemar mooncake. Victory Yaya diusahakan oleh syarikat Muslim dari Terengganu dan korang boleh menempah mooncake dengan mudah menerusi laman web mereka.
Terdapat 20 perisa yang ada termasuklah Red Velvet dan Durian Cashew. Dengar je pun dah terliur!
Okay kalau dah susah untuk menjumpai stor yang menjual mooncake atau tiada stor Starbucks terdekat, korang boleh saja pergi ke pasaraya AEON dan masuki kawasan bakeri La Boheme.
Tahun ini, mereka menawarkan mooncake halal berperisa Taro Sweet Potato, Pandan dan macam-macam lagi.
Harga Bermula dari RM9.20 sebiji
*
HEY GIRLS, WE’RE BACK!
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Setiap individu lahir dengan bakat tersendiri yang mengalir dalam darah masing-masing.
Setengah daripada kita mudah untuk mengetahui kelebihan diri, kekuatan dan keunikan sendiri. Ada pula yang perlu mengambil bertahun-tahun lamanya untuk mengasah bakatnya. Kata orang, bakat terpendam boleh dilihat melalui zodiak kelahiran. Terpulang kepada seseorang indivitu untuk mempercayainya atau menafikannya.
Baru-baru ini, penyanyi wanita paling banyak menerima trofi Anugerah Grammy, Beyoncé meraikan dirinya yang berzodiak Virgo.
Sempena sambutan ulang tahun kelahirannya yang ke-39 pada 4 September kelak, Beyoncé mengambil peluang untuk mencipta sebuah ‘yearbook’ yang terdiri daripada foto para selebriti lain yang berzodiak Virgo beserta ucapan selamat hari lahir.
Jungkook BTS Turut Tersenarai
Menariknya, salah seorang selebriti paling popular dalam yearbook tersebut ialah ahli BTS, Jungkook. Fotonya tertera besama-sama selebriti lain seperti Blake Lively, Nick Jonas, Pink, Zendaya dan Cameron Diaz. Kelihatannya seperti Jungkook menjadi satu-satunya penyanyi dari Asia yang tersenarai.
Menerusi yearbook ini, Beyoncé menggambarkan individu berzodiak Virgo sebagai seorang yang kreatif, bekerja keras, dipercayai, sabar dan baik hati.
“Selamat hari jadi kepada semua Virgo’s,” ucap Beyoncé.
Untuk pengetahuan, berikut merupakan bakat terpendam Virgo seperti yang dipetik dari laman web Boldsky.
Virgo – Fleksibel (22 Ogos – 22 September)
Virgo biasanya dianugerahkan kemampuan untuk bersikap fleksibel dalam apa-apa situasi. Akhirnya anda mampu menemukan kebahagiaan.
Ini baru lah gaya hidup remaja.
REMAJA kini di
Download sekarang!
Tiga puluh tahun mungkin kelihatan seperti tempoh yang masih jauh. Namun tanpa disedari, tempoh itu sebenarnya hanya bersamaan satu generasi.
Bayangkan anak-anak yang sedang membesar...