Doktor Ini Jelas 10 Simptom PMS Berbeza Ikut Individu

386

Perempuan datang bulan selalunya dikaitkan dengan PMS atau sindrom pra haid iaitu gabungan simptom yang diberikan kepada simptom fizikal dan emosi yang mempengaruhi kehidupan seorang wanita.

Biasanya ia datang dua minggu sebelum period dan akan berkurangan bila period dah bermula dan hilang bila berakhirnya period.

Bila PMS ini menyerang, mulalah rasa macam mood swing, murung dan senang sangat nak marah. Kadang-kadang ada juga tiba-tiba je rasa sedih, beremosi dan susah tidur.

Itu sebab orang cakap kalau perempuan nak datang bulan ni, jangan korang pergi cari pasal dengan mereka. Silap haribulan, ada yang kena ‘angin’ tak baik mereka pula.

PMS berbeza mengikut individu

Menurut Dr. Izzat yang berkongsi info di laman twitternya, simptom-simptom PMS ini berbeza mengikut individu dan biasanya bermula sekitar waktu selepas ovulasi, apabila tahap hormon progesterone meningkat.

Ada yang mengalami simptom PMS ini sebelum haid bermula, tetapi sesetengah perempuan pula perlu menghadapinya sepanjang tempoh haid mereka.

Apa yang korang perlu tahu ialah PMS ni tak semestinya berlaku setiap bulan. Mungkin juga tak ada langsung untuk satu atau beberapa bulan, tetapi ia akan kembali selepas itu.

Apa sebenarnya PMS ni?

Sebab sebenar masih belum diketahui tetapi ada beberapa kajian menunjukkan ada kaitan dengan perubahan hormon dan bahan kimia yang dihasilkan oleh badan. Sepanjang kitaran haid paras hormon berubah-ubah.

Macam mana nak tahu korang ada PMS atau tak?

Korang perlu catat simptom yang ada tu dalam diari atau dalam handphone. Rekodkan sekurang-kurangnya untuk dua kali kitaran haid. Selepas itu, korang boleh jumpa doktor dan tunjukkan hasil rekod tersebut. Doktor akan menilai sama ada korang mengalami PMS atau tidak.

Tips menghadapi PMS

Kalau tak nak memudaratkan diri dan orang sekeliling, korang perlu tahu cara untuk menghadapi situasi PMS ini.

1. Kenal pasti bagaimana PMS boleh menjejaskan hubungan korang bersama keluarga, rakan sekerja serta kawan-kawan

2. Beritahu orang terdekat supaya boleh faham kesannya terhadap diri korang

3. Buat perubahan kepada gaya hidup dan perbaiki tahap kesihatan korang kerana ia mungkin boleh membantu dalam menangani PMS

4. Makan makanan seimbang yang kaya dengan karbohidrat kompleks dalam kuantiti kecil tetapi kerap setiap dua hingga tiga jam

5. Kerap bersenam. Lakukan tiga hingga lima sesi senaman seminggu selama 30 minit setiap sesi

6. Jika korang merokok, berhenti merokok

7. Pastikan tabiat tidur adalah tetap

8. Pengurusan stress dengan baik. Yoga dan senaman regangan lain serta senaman pernafasan dapat membantu. Senaman dapat membantu mood korang.

Sekiranya cara-cara ini masih lagi tidak boleh membantu mengurangkan PMS, korang perlu berjumpa dengan doktor. Korang mungkin perlu memulakan rawatan dengan pil hormon dan ubat-ubatan yang bersesuaian.

CER KOMEN SIKIT