Baru Nak Mula Belajar Memasak? Relaks Ini Beberapa Tip Mudah Untuk Korang Amalkan

939

Lihat keadaan sekeliling, mana-mana pun ada orang memasak. Setiap kali tengok makanan, tekak terus telan air liur. Dalam hati, “alangkah bagus kalau aku pandai memasak”.

Jangan risau, semua orang pun have to start from somewhere. Even Masterchef sekali pun bermula dari bawah. Kalau ingin mula memasak kamu boleh amalkan beberapa tip yang Remaja berikan di bawah.

Let’s go!

Ikut Resepi Dengan Baik

Sebelum mula memasak, baca dengan teliti resipi bahan-bahan diperlukan dan cara memasaknya. Dan satu lagi pastikan kamu ada kelengkapan yang sesuai. Bagi beginner usahlah pandai-pandai nak bereksperimen dengan resipi sendiri. Nanti karang ada juga yang ulang-alik masuk tandas buat ‘pelaburan’.

Be Nice To Yourself

Kekalkan sikap optimis dan jangan terlalu menjadi pengkritik tegar terhadap kerja sendiri. Just take it easy and slowly. Kamu pasti boleh!

Pastikan Sink Kemas

Sebelum nak mula masak pastikan sinki kamu kemas dan tiada sebarang pinggan mangkuk kotor. Bukan apa, ia boleh melemahkan semangat kamu. Bayangkan baru nak masak tapi sinki dah bersepah. It’s a big no!

Sediakan Bahan Yang Cukup

Ini satu lagi faktor penting kalau nak mula belajar memasak. Bahan-bahan perlu disediakan dengan lengkap. Kalau tak cukup macam manalah masakan tu boleh jadi sedap, bukan?

Latih Diri Dari Semasa Ke Semasa

Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya. Teruskan memasak dan cuba resepi berbeza. Lama-kelamaan kamu akan terbiasa dan dapatkan hasil yang pasti mengejutkan diri sendiri.

Gunakan Perkasasan Lebih Besar

Cutting board, mixing bowl atau colander. Untuk dapatkan aura memasak gunakan saiz yang lebih besar. Sebab ia memang berfungsi lebih daripada apa yang kamu bayangkan!

CER KOMEN SIKIT