Gambar hiasan

Berita baik buat pelajar yang menuntut di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), Yayasan Tuanku Abdul Rahman telah membuka permohonan untuk memohon Bantuan Pelajaran Tun Abdul Razak (BPTAR) 2020.

Bantuan ini diwujudkan bagi mengenang jasa Almarhum YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj sebagai Perdana Menteri Malaysia yang pertama dan Bapa Kemerdekaan Malaysia. BPTAR 2020 diberikan khusus untuk pelajar yang berasal daripada keluarga miskin atau B40 bagi membantu mereka menampung kos sara hidup semasa menuntut di IPTA atau Universiti Awam.

Pelajar yang layak menerima BPTAR 2020 akan menerima bantuan sebanyak RM300 sebulan selama 2 semester atau 10 bulan pengajian. Hanya seramai 15 orang pelajar dari setiap universiti awam sahaja yang akan dipilih dan pastikan mereka benar-benar layak.

Permohonan ini telah dibuka dan akan ditutup pada 9 Disember 2020.

Gambar hiasan

Syarat permohonan BPTAR yang perlu korang tahu adalah seperti berikut:

1. Pemohon ialah warganegara Malaysia

2. Pemohon berdaftar sepenuh masa dalam sebarang program Ijazah Sarjana Muda di IPTA/UA

IKLAN

3. Pemohon datang daripada keluarga miskin tegar atau B40 dengan pendapatan keluarga RM4,849 ke bawah

4. Peminjam PTPTN dan lain-lain bantuan kewangan layak untuk memohon

Cara memohon

Pelajar perlu:

• Muat turun borang permohonan di https://drive.google.com/file/d/1RNR9Y4FaL0Hts4MnzG9h9JDzdMe1i95a/view
• Borang tersebut hendaklah diisi dengan menggunakan tangan dan huruf besar atau ditaip
• Isi borang dengan lengkap dan betul
• Emel borang yang lengkap diisi bersama dokumen kepada pihak universiti sebelum tarikh tutup permohonan

IKLAN

Berikut merupakan alamat emel yang boleh dirujuk:

• Universiti Malaya – aasc@um.edu.my
• Universiti Sains Malaysia – naziroh@usm.my/nurilanee@usm.my
• Universiti Teknologi Malaysia – sita@utm.my
• Universiti Kebangsaan Malaysia – kebajikanhepukm@gmail.com
• Universiti Pendidkan Sultan Idris – jhepa@upsi.edu.my
• Universiti Teknologi Mara – upkp@uitm.edu.my

Gambar hiasan

Dokumen sokongan yang perlu dilampirkan:

IKLAN

1. Kad pengenalan pemohon dan ibu bapa/penjaga
2. Surat pengesahan majikan ibu bapa
3. Dokumen lain (sekiranya ada)

Diingatkan juga pelajar yang berjaya menerima bantuan ini dikehendaki untuk menghantar laporan ringkas pada akhir semester 1 2020/2021 kepada pihak YTAR. Selain itu, mereka juga dikehendaki mengisi borang maklum balas pada akhir semester 2 2020/2021.

Maklumat lanjut proses ini akan disusuli dengan emel kepada pegawai yang bertanggungjawab dan pelajar. Untuk maklumat lanjut, korang boleh layari laman web YTAR, https://www.yayasantar.org.my/

Jika korang menepati syarat-syarat yang ditetapkan, bolehlah mohon bantuan ini. Mana tahu ada rezeki korang kan.

Selamat mencuba!

Sumber: sinarplus