Anak Mati Didera Teman Lelaki Bekas Isteri, Bapa Luah Rasa Rindu Sambut Syawal Sendirian

162

Sambutan hari raya tahun ini ternyata begitu berbeza dilalui oleh Hairil Khan Azali kerana bukan saja perlu menyambut sendirian tetapi apa paling menyedihkan, pada hari raya pertama itu juga jatuh pada sambutan ulang tahun kelahiran ke enam anak tunggalnya, arwah Muhammad Rayyan Hidayat Hairil Khan.

Tapi sayang, anak syurga ini telah pergi buat selama-lamanya selepas disahkan menjadi mangsa dera kepada teman lelaki kepada ibunya sendiri. Tragedi yang menimpa Rayyan pada April lalu meruntun jiwa kebanyakan rakyat Malaysia apabila anak kecil ini didera tanpa belas kasihan.

Kecederaan dialami arwah Rayyan sangat teruk. Tubuhnya dipukul  dengan objek tumpul sehingga patah tulang rusuk dan pecah usus.

Mangsa mengalami kecederaan dalaman yang serius, selain ususnya pecah, seperti dimaklumkan oleh Ketua Polis Perlis, Datuk Azizman Alias dalam sidang akhbar selepas mendapat laporan dari pakar patologi di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar menjalankan bedah siasat ke atas jenazah kanak-kanak malang itu.

Arwah Rayyan yang menjadi mangsa dera teman lelaki kepada ibunya sendiri pada April lalu
Kes dera ini mendapat perhatian masyarakat kerana arwah didera sehingga usus pecah selain patah tulang rusuk akibat dipukul. Ini adalah wajah suspek.

Dalam satu temubual dengan MStar Online, Hairil Khan meluahkan rasa rindunya kerana bukan saja beraya sendirian tetapi kesedihan mengenang nasib arwah syurganya itu yang menjadi mangsa dera di laman facebooknya, Hans Van Djik.

Hari raya yang sepatutnya disambut dengan penuh kegembiraan sebaliknya telah mengundang kesedihan buat lelaki ini, malah ‘parut’ yang masih baharu menyebabkan Aidilfitri kali ini suram sekali.

Si cilik kesayangan ‘intan payung’ lelaki ini ditakdirkan telah menemui ajal, disyaki akibat didera teman lelaki bekas isterinya sehingga patah tulang rusuk dan pecah usus.

Allahyarham Muhammad Rayyan Hidayat Hairil Khan pergi buat selama-lamanya pada 18 April lalu dan pada 1 Syawal ini umurnya genap enam tahun.

Hairul meluahkan rasa rindu kerana 1 Syawal ini genap arwah anaknya enam tahun

 


Walaupun mengingati tarikh lahir anaknya yang mesra dipanggil Yatt, Hairil Khan Azali tidak menyangka ia jatuh pada hari pertama umat Islam menyambut Aidilfitri.

“Saya baru perasaan bila masuk minggu pertama Ramadan. Bila fikir-fikir balik banyak yang saya nak buat sempena hari ulang tahun kelahiran Yatt seperti menempah kek.

“Tapi takdir sudah tertulis Yatt pergi meninggalkan saya buat selama-lamanya. Namun saya cuba mendapatkan kekuatan dalam diri untuk meneruskan kehidupan,” katanya kepada mStar Online.

Hairil yang menyambut 1 Syawal di Beseri, Perlis berkata, tahun lalu dia membuat kejutan buat anaknya dengan menghadiahkan kek.

Anak syurga ini Rayyan tewas di tangan manusia yang kejam
Hanya kubur arwah Rayyan yang mampu dilawati demi menghilangkan rindu di hatinya

Sebaliknya, tahun ini dia pula dikejutkan oleh berita pemergian insan kesayangan dengan cara yang paling menyayat hati.

“Sayunya hati tapi saya sentiasa kenangkan arwah. Saya buat persiapan dengan menempah kek bagi memperingati hari ulang tahun arwah ke-6. Ia akan dikongsikan buat tetamu terutama budak-budak yang berkunjung ke rumah keluarga saya, sambil sedekahkan al-Fatihah kepada arwah,” katanya.

Hairil yang mengusahakan perniagaan sabun masih dapat membayangkan keterujaan anaknya menerima kek sempena ulang tahun ke-5, tahun lalu.

“Walaupun saya tak nampak Yatt makan kek tu, tapi apa yang diceritakan kepada saya nampaknya dia begitu suka. Saya tahu Yatt memang sukakan kek. Sempena memperingati ulang tahun Yatt ke-6 pada 1 Syawal ni saya tempah kek coklat moist seberat satu kilogram. Kek ulang tahun untuk Yatt yang dah arwah,” katanya dengan nada sebak.

Bagaimanapun, Hairil menjelaskan bahawa ia bukan bermakna dirinya tidak menerima ketentuan Ilahi di atas pemergian anaknya itu.

“Tapi saya nak bagi budak-budak makan. Ya lah, saya saja yang tak berapa gembira, tapi bagi orang lain terutama budak-budak, hari raya yang menggembirakan mereka. Nak harap tengok wajah Yatt teruja tengok kek tak kesampaian. Jadi, dapat tengok budak-budak seronok makan kek tu pun dah cukup. 1 Syawal hari ulang tahun Yatt, ni kek daripada abah,” katanya.

Awal bulan lalu, penganggur, Noraizuwan Hamali, 26, dihadapkan ke Mahkamah Majistret di Kangar, atas tuduhan membunuh Muhammad Rayyan.

Dia didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Sumber : MSTAR ONLINE

 

CER KOMEN SIKIT