Harap Je Muka Putih Tapi Siku & Lutut Hitam? Cuba 5 Cara Natural Atasinya

316

Eh, macam pernah dengar je statement tu?

Hehe, tapi itulah masalah biasa yang dihadapi oleh masyarakat berketurunan Asia. Bahagian siku dan lutut yang sedikit gelap berbanding kawasan kulit lain di seluruh badan bukanlah bermakna kita mempunyai cela.

Tapi ia berkait rapat dengan proses adaptasi kulit kita kepada cuaca dan kandungan melanin yang lebih tinggi pada kulit berbanding, contohnya, masyarakat Barat.

Namun, ada juga bahagian tertentu pada badan di mana kulit tak seharusnya menjadi terlalu gelap tetapi ia sudah menjadi kebiasaan di kalangan orang Asia. Contoh terbaik adalah pada bahagian lutut dan siku.

Jika ia berlaku pada lelaki, tak ada hal sangat. Namun jika ia terjadi pada perempuan, besar kemungkinan mereka akan menghadapi masalah kurang keyakinan diri.

Jangan risau. Ada cara semulajadi untuk menghilangkan kesan hitam tersebut.

 

Buah Lemon

Ini adalah kaedah biasa. Potong buah lemon kepada dua bahagian dan gosokkan ia pada siku dan lutut. Gosok secara perlahan dan biarkan ia 5 ke 10 minit.

Lemon mengandungi vitamin C dan ia dapat memutihkan kawasan hitam dengan menghapuskan sel-sel kulit mati.

 

Baking Soda & Buah Lemon

Ya, lemon memang mempunyai banyak rahsia! Kali ini, hasilkan skrub dengan mencampurkan baking soda ataupun garam dengan air lemon dan kacau hingga rata.

Kemudian, gosokkan ia pada siku dan lutut. Biarkan sehingga 20 minit sebelum bilas semula dengan air suam.

 

Buah Betik

Seperti buah lemon, buah betik juga mengandungi kandungan vitamin C, vitamin E dan lain-lain kandungan yang dapat mencerahkan kulit korang.

Gosokkan satu potongan kecil buah betik ke siku dan lutut hitam secara konsisten setiap hari.

 

Buah Lemon & Madu

Okay, buah lemon ni dah menjadi buah favourite kami. Campurkan satu sudu madu dengan air perahan buah lemon. Sapukan pada siku dan lutut serta biarkan sehingga 15 ke 20 minit. Kemudian bilas dengan air bersih.

 

Pelembap Kulit

Okay, mungkin produk di pasaran tak mengandungi 100% kandungan organic atau natural. Namun, ada juga kebaikan jika korang selalu meratakannya pada badan.

Salah satu sebab siku dan lutu menjadi hitam adalah kerana kondisi kulit kering. Jadi, apabila memilih produk pelembap kulit, lihat dan pastikan produk mengandungi minyak zaitun.

CER KOMEN SIKIT