5 Jenis Pemeriksaan Kesihatan Yang Wajib Lelaki Buat

1680
Test tube for Cholesterol test in hand.

Bukan perempuan je perlu risau tentang tahap kesihatan mereka, kaum lelaki pun kena selalu peka dan buat pemeriksaan kesihatan secara kerap.

Tak guna kalau badan je sado tapi sebenarnya tahap kesihatan masih tidak memuaskan. Berikut merupakan 5 jenis pemeriksaan yang perlu dilakukan oleh atleast setahun sekali menurut portal Lelaki Sihat.

1. Tekanan darah

Situasi sekeliling boleh menjadi punca darah tinggi atau menurunkan tekanan darah tanpa disedari. Jika tekanan darah korang bermasalah risau pula penyakit lain yang singgah. Serangan angin ahmar, pitam, serangan jantung atau kerosakan salur darah antara penyakit berangkai yang perlu korang elakkan.

2. Mata

IKLAN

Menurut kajian, kira-kira 45 juta rakyat US mengalami masalah mata akibat proses penuaan dan hanya kurang satu pertiga rakyatnya menjalani pemeriksaan mata secara berkala.

Pemeriksaan mata boleh dilakukan pada usia 18 tahun dengan kekerapan satu hingga tiga tahun sekali mengikut lingkungan umur 18 hingga 61 tahun bergantung kepada nasihat doktor. So, tak salah kan buat pemeriksaan mata walaupun ramai yang rasa perkara ni tak penting. Kalau boleh prevent dari awal, why not?

3. Diabetes

Penyakit kencing manis merupakan musuh ketat lelaki kerana ia boleh menyebabkan hilang nafsu seks atau mati pucuk. Kenal pasti tahap gula dalam badan untuk mengenali tanda-tanda penyakit kencing manis.

Bagi mereka yang mempunyai masalah berat badan atau lahir dari keluarga penghidap kencing manis, ujian ini perlu dilakukan dengan lebih awal.

4. Kolesterol

Pemeriksaan boleh dilakukan seawal umur 20 tahun setiap dua atau lima tahun bergantung kepada paras normal. Jenis kolesterol terbahagi kepada dua iaitu High Density Lipoprotein (HDL) dan Low Density Lipoprotein (LDL).
HDL merupakan kolesterol baik yang membantu mengesan risiko serangan jantung dan strok, manakala kolesterol LDL adalah kolesterol jahat yang menyumbang kepada sakit jantung.

Jika paras tidak normal, korang perlu berulang setiap enam bulan atau mengikut arahan doktor untuk mengesan tahap kolesterol baik dan jahat dalam badan.

5. Alat sulit

Kanser alat sulit atau prostat boleh menyerang lelaki semuda 15 hingga 34 tahun. 90 peratus pesakit kanser ini boleh disembuhkan sekiranya dapat dikesan daripada awal. Pemeriksaan ini boleh dilakukan sendiri di rumah dengan mengesan sebarang benjolan, kawasan yang menjadi keras atau pembesaran alat sulit. Jika ada tanda-tanda macam tu, cepat-cepat jumpa doktor ok?