• 5
    Shares

Sebenarnya sudah banyak larangan jangan menggunakan telefon bimbit ketika memandu. Namun masih ramai pemandu yang degil atau bersikap tidak ambil peduli kerana belum kena atau belum terjadi kemalangan.

Namun perkongsian dari Khairul Abdulllah ini yang menyaksikan sendiri bagaimana seorang wanita yang memandu kereta mula terhoyang-hayang ke kiri dan ke kanan kerana leka bermain telefon bimbit mungkin boleh dijadikan pengajaran buat semua.

Baca perkongsian darinya tentang kisah yang disaksikannya sendiri…

Kisah akak “pecah muka” ketika main handphone.

Ini kejadian petang semalam ketika saya pulang dari kerja. Waktu puncak, kenderaan bertali arus. Sekejap bergerak sekejap berhenti. Tiba-tiba dengar hon bertalu-talu. Jenguk cermin belakang nampak ada mat motor sedang bagi jari tengah pada sebuah kereta selang sebuah di belakang saya.

Saya terus memandu, dan jalan sesak kembali di hadapan. Saya berhenti, kereta belakang pun berhenti. Mat motor tadi lalu melewati saya dengan muka tak puas hati.

Tiba-tiba, “BAMMMM” bunyi dentuman kuat di belakang. Usai saya pandang sahaja cermin belakang, “BAMMMMM” bunyi kali kedua kedengaran apabila kereta saya pula dihentam.

Allah. Allah.

Saya ke tepi dan berhenti lalu keluar. Kereta di belakang saya juga ke tepi dan keluar sambil bergegas membuka pintu belakang. Nampak beliau sedang mengeluarkan anaknya.

Saya terus ke kereta beliau dan bertanya semuanya ok tak, takut apa-apa terjadi pada anak perempuan beliau yang berusia sekitar 5 tahun.

“Ok bang, takde apa, terkejut jer ni” jawab lelaki tersebut.

Mujur anaknya duduk dalam carseat. Selamat beb, kalau jenis berdiri melompat-lompat tu memang nahaslah. Bahagian belakang kereta dia remuk teruk. Memang kuat gila bunyi berlanggar tu.

Saya lantas pergi ke kereta yang melanggar kami, masih di tengah jalan. Bahagian depan remuk teruk, berasap, air menitis dan memancut.

Nampak seorang akak sedang kaku.

Saya buka pintu nak tengok keadaan beliau.

Allahuakbar!

Darah penuh muka, hidung dan mulut. Baju turut lencun dengan darah. Badannnya menggeletar akibat terkejut.

“Kak, kak. Akak ok ke?” tanya saya.

Beliau tak dapat menjawab. Bibir menggeletar dipenuhi darah. Muka juga penuh darah. Terdengar tangisan berserta air mata yang mengalir deras sederas darah yang mengalir keluar dari hidung.

Airbag dah pecah, begitu juga telefon yang pecah dan retak seribu skrinnya tanpa pentup tanpa bateri yang terpelanting entah ke mana.

Saya lantas menyuruh lelaki bersama anak perempuan tadi untuk telefon ambulan. Orang ramai mula berhenti dan datang menghampiri. Kemudian kami bersama tolak kenderaan akak tadi ke tepi.

“Tadi ada motor hon-hon kat dia bang. Siap tunjuk jari lagi” kata seorang lelaki yang bekerja di tepi lebuhraya yang sedang dibina kepada saya.

“Ohhh motor tu hon kat dia lah yer? Saya perasan jugak tadi” tanya saya mintak kepastian.

“Yer bang, moto tu marah sebab akak tu ke kiri kanan hampir nak langgar dia. Akak tu main telefon” jelas lelaki itu lagi.

Nah.

……

Jadi boleh tak kau bayangkan?

Telefon kat depan muka, kau tengah layan whatsapp, lepas tu eksiden, serta-merta “airbag deployed” lepas tu airbag hentam tangan bersama handphone terus ke muka kau.

Laju dan kuat kau tau tak?

Boleh kau bayangkan tak betapa kuat handphone tu hentam muka kau sampai cedera teruk begitu sekali?

Cuba kau bayangkan kuat tak kuat sampai skrin phone boleh pecah dan retak seribu serta cover dan bateri tertanggal.

Cuba kau bayangkan darah mengalir laju keluar dari hidung, keluar dari luka-luka di bahagian muka, dahi dan mata. Nak muka mata pun tak boleh.

Cuba kau bayangkan darah mengalir keluar dari mulut bersama air liur dan gigi depan kau hilang 3 batang. Nak bercakap pun tak boleh bila bersembur darah keluar bila kau buka mulut.

Cuba kau bayangkan tangan kau menggeletar, badan kau menggeletar, jantung kau berdegup kencang dan fikiran kau melayang teringat mak, ayah, suami, isteri atau anak-anak.

Boleh bayang semua tu?

….

.Jadi, bagi semua yang suka guna telefon ketika memandu tu kau hadamkanlah yer. Selagi tak kena maka selagi tu kau rasa ianya tak akan berlaku dekat kau.

Tapi bila dah kena, maka terlambat dah.

Kalau nasib baik, kau masih boleh main telefon lagi lepas tu. Kalau nasib tak baik mungkin kau makan minum guna straw lah buat beberapa ketika. Atau kalau lebih teruk, sedar-sedar dah “Maarobbuka” lah.

Waktu tu apa pun tak boleh.

Tak salah kalau lepaskan kejap handphone tu barang sejam dua ketika memandu pulang. Kau simpan phone tu dalam glove box. Kau dengar radio sudah lah.

Ada orang menunggu kau di rumah tu.

Faham.

Sekian.

KHAIRUL ABDULLAH

#mentalitimasihjamban

 

CER KOMEN SIKIT

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendalikan Oleh Astro Group

error: